Tuesday, July 26, 2011

Bila Telefon Berdering...


Di suatu petang yang hening iaitu petang semalam, cikgu Kuala Kubu sedang melepak tengok MasterChef di depan kaca tivi FullHD, di rumah.

Pada masa yang sama, gua juga sedang melepak, tapi bukan di depan kaca tivi FullHD, sebaliknya di depan pengurus departmen membincangkan hal hal kerja, di pejabat.

Sedang cikgu melepak memerhatikan teknik MasterChef menurunkan suhu cokelat dengan menguli cokelat itu di atas meja batu marmar, di satu sudut talipon beliau berdering dering minta di angkat. Talipon beliau letaknya agak jauh dari kedudukan, jadi deringannya lama, dan semakin lama semakin kuat bunyinya. Mungkin talipon juga ada sikap marah pada manusia bila lambat diberi layanan.

"Helo...

"ye saya Azila..."

*****

Pada ketika yang lebih kurang sama, henset gua bergegar di dalam poket menandakan ada sms sedang meluru masuk. Gua buat buat tak tahu dulu sebab depan gua ada pengurus. Tapi sambil sambil buat tak tahu tangan kiri gua dapat juga keluarkan henset dari poket dan gua juga berjaya menyemak sms berkenaan dengan menggunakan ekor mata.

"Sori bro..petang ni kensel tak dapat jumpa..ada hal" - teriak sms dikaca henset tanpa ada belas kasihan.

Gua berkelat di dalam hati, tapi masih mampu senyum depan pengurus yang baru selesai buat kelakar mini. Ok sebelum gua cerita lebih lanjut, gua rasa perlu gua kongsi kelakar pengurus gua ni. Cerita dia macam ni, Dia cuba talipon entah siapa tapi tak dapat dapat, masuk kali yang ke berapa dia talipon, tiba tiba henset dia ter off; lalu dia cakap pada gua:

"Brader ni aku talipon tak angkat, masuk 5 kali talipon terus dia off kan henset aku.."

Gua senyum.

Pengurus buat kelakar mini. Meeting Takaful gua pula kena kensel last minit.

Ok fine!.

Gua bangun mintak diri nak sambung buat kerja, yang sebenarnya kerja di fesbuk.

******

"Helo.."

"ye saya Azila.."

"errmm..Oooo..ok..hmm"

"Saya rasa hal macam ni encik kena berurusan dengan suami saya..encik call dia lah..nama dia firdaus, ni nombor dia...."

******

Dalam perjalanan gua ke meja kerja, henset gua bergegar lagi sekali. Kali ni gegar dia lain sikit, gegar talipon masuk.

Gua tengok nombor yang muncul tu nombor tak dikenali.

Gua tekan slide iphone.

"helo..." kata gua, langsung takde bunyi goyang.

"Helo encik Firdaus...saya Zakuan Adha. Tadi saya ada talipon isteri encik tapi isteri encik mintak saya talipon dan berurusan dengan encik firdaus.."

"Ye Zakuan Adha, urusan apa tu?, ada apa yang saya boleh bantu?" - balas gua sopan.


"Macam ni encik firdaus.." - jawab brader Zakuan. Suaranya berhenti sekejap.



"Err macam ni.."


"...saya nak bertanya, encik Firdaus pernah dengar tentang Skim Perlindungan Takaful 3 in 1?"


****

Dari depan pintu rumah gua dah nampak cikgu kuala kubu tersengih sengih.

Gua geleng kepala penuh sabar. Ujian ni datang dari pelbagai arah.

15 Nasihat Ikhlas:

salamat_sabtu said...

kah3...

pandai begurau cikgu kuala kubu...

nizamsani said...

wow. iphone.

xlanxdiablox said...

haha! die nak tengok masterchef tu. tu pasal pass kat ko. niat die tulus. haha!

LS said...

hahaha! dah lu terkena

Nobita Sensei said...

Cobaaaaaan...

cucu umie said...

kehkeh..alamak bro terkena plak kan..relax ah..nak manje2 kot..

Anonymous said...

Bagus!
Entry yang agak menarik dan boleh di banggekan.
Smoge teruskan perjuangan dengan mengemaskini entry-entry yang lebih bergaya dan bertenaga.

Encik Amie said...

lu memang betoi2 dah terkena bro..kekeke

Encik Amie said...

lu memang betoi2 dah terkena bro..kekeke

cikpia said...

ha ha.......... masterchef mana bley kacau....... pass baton la.....

marina anakcikbob said...

hahahhaaa.. memang sajak ler jadi cikgu..

Anonymous said...

agen insurans tanya agen insurans.
mmg kelas
-ikhqoi-

Penulis Bogel (the naked writer) said...

cara la prank die...sabar bang...haha

Ahmad Hisyam (Lighta Shadowee) said...

Entri ni saya pilih untuk Entri Menarik Bulan Ini #1

Happy blogging brader!

alepridz said...

haha macam macam hal...

muka surat untuk dibaca dengan mata