Sunday, May 15, 2011

Liku Liku Perjalanan seorang Takafulman


Salam bang, saya ni Takafulman memberi khidmat...bla..bla..bla..bla..bla..bla..bla..bla..
Boleh tak kita set appointment?

Macam menarik juga bunyinya tu bla bla bla bla....nanti awak call balik, saya tengah meeting ni.

Ok bang..nanti saya call balik. Salam.

****
Esoknya..

Bang, saya Takafulman yang semalam tu...bla bla bla bla....
Boleh kita set appointment dalam minggu depan?,

Hmm..nanti saya konfem balik boleh?, rasanya minggu depan macam ok..nanti saya konfem balik ye Takafulman. Sebelum tu, bagi penerangan sikit dalam email boleh tak?, saya boleh baca dulu..nanti jumpa senang sikit dah faham.

Baiklah bang..baik...saya akan emelkan pada abang...

****
Selepas 4 hari,

Bang, saya Takafulman..macam mana, abang dah baca ke emel yang saya bagi tu?, ok tak?, boleh kita set appointment?

Alamak bro, tak sempat bukak emel lagi la..ok..ok..malam ni saya bukak. Nanti saya inform balik.

Baiklah bang..baik.

****
Selepas 2 hari,

Bang..saya Takafulman, abang dah baca emel?, kalau ok..bila kita boleh set appointment?, next week boleh?,

Haa dah baca!, bagus betul rupanya benda ni. Ok next week on. Nanti kita set balik hari apa. Awak call dalam lusa tengok macam mana.

Baiklah bang...baik.

****
Selepas 2 hari,

Bang..saya Takafulman, plan kita nak apoointment minggu ni jadi kan?, esok atau lusa ok?, lunch time boleh..belah malam pun boleh. abang prefer mana?,

Hmm..saya ingat nak ajak atuk saya dengar sekali la..err bagi saya konfem dengan atuk saya dulu. Nanti saya bagitahu balik ye Takafulman.

Baiklah bang..baik.

****
Selepas 2 hari,

Bang..saya Takafulman..

Aisehh sori..sori..lupa saya nak inform encik Takafulman. Saya kena outstation 1 bulan, pagi tadi baru bos bagitahu..esok kena gerak dah. Rasanya lepas saya balik nanti memang boleh jumpa, takde masalah.

Baiklah bang...baik.

****
Selepas sebulan,

Bang..saya Takafulman, abang ingat lagi kan..bla bla bla..

Yaa Takafulman..ok..ok..lusa tengahari rasanya InsyaAllah boleh kita jumpa di Pelita tengahari.

Baiklah bang..terima kasih, lusa kita jumpa.

****
Lusa (pukul 10 pagi)

Sms masuk: "Sori lagi bro..tengahari ni tak dapat jumpa la..atuk saya yang patutnya ikut sekali ni demam pulak. Kita set timing lain kali"

sms balasan : "Baiklah bang...baik, nanti kita set balik."

****
Lepas 2 hari,

"Your call has been forwarded to the voice mail...."

Ringing pun dah tak angkat..sms pun dah tak berjawab.

****

Benda benda kat atas ni gua dah kena 68 kali dalam masa 3 bulan ni.

Apa jadah la umat melayu susah sangat nak bagitahu awal awal macam ni:


"Appointment kepala hotak kau Takafulman!, pergi jahannam dengan lu punya Takaful!, sekali lagi naik nombor lu kat skrin henset gua ni lu mampos!!"


kan senang?, ringkas, padat, mudah difahami..dan paling penting, tak membuang masa dan bil talipon bimbit gua.

Benda macam ni pun gua nak kena ajar?

30 Nasihat Ikhlas:

Anonymous said...

:)

afrohead said...

menjaga hati namanya tu. haha.

Razman said...

aku pun rasa bro.. aku pun rasa..ayat paling celaka pernah dapat selepas seratuspatbelaskali tunda,

"sekarang bz la...apa boleh buat, tender macam2 pulak dapat. rezeki tuhan bg takkan nak tolak."

"ok2, tak apa. nanti dah setel sume boleh kot kita jumpa encik. murah rezeki tu, banyak kot join dengan saya."

"ya ya ya. habes tahun ni, tahun depan kita boleh jumpa."

TAHUN DEPAN. yakin sangat tu dia hidup lagi tahun depan.

Latifah said...

kesian...

Azman Roslan said...

betul tu, cakap je la awal-awal taknak.. kan senang..

JAIRO said...

masa aku join insuran dulu mmg ni la alasan paling rutin yang selalu di terima..... baik deal ngan org cina DRG SELALUNYA STRAIGHT FOWARD JER NAK KE TAKNAK... jimat masa dan tenaga

Ahmad Belia said...

manusia sekarang ni segan nak berterus terang.

Hazwan said...

niat nak jaga hati tp last2....

LS said...

tul gak tu. dugaan.

Sang Harima said...

Sabar ye Abang Firdaus.. Kalau abang deal dengan saya, saya akan cakap " pergi mampus pergi mampus" yang abang sarankan tu.

Nak nombor saya?

mohd faris bin mohd aladin said...

steady bro:D hisap surya dulu.

Aslina said...

lu memang gigih.

sebenarnye orang melayu ni masih tinggi lagi dengan budi bahasa. dorang nak reject pun secara berkias.

dun worry.gua pun banyak kali dah terkena.

Dr. Bentara said...

jawapan standard saya:

"Maaf saya tak berminat, kalau saya berminat, saya akan kontek"

Kalau tak kontek2 tu maksudnya, tak berminat le.

Tak perlu buat temujanji yang tak pasti.

♦♦orked♦♦ said...

everytime dapat call nk promote bermacam jenis cad trus cakap..

"mintak maaf, sy x guna kad, saya x perlu dan saya x nak. terima kasih."

kejam x?? hurm..

Anonymous said...

kalau aku, straight je la cakap kalau tak minat. buang masa buang duit gak ni

Dr. Bentara said...

kalau dia kata, saya nak jelaskan tentang skim ini.

Saya jawab, bagi brochure atau link URL, biar saya baca sendiri. Kalau saya berminat, saya akan kontek awak. Kalai tak kontek, maksudnya saya tak berminat.

cik sophia kirai said...

ye la bro nak jage hati la tu..agak2 dah 3 kali call die tunda cakap je "encik save no saye ni save as takafulman kalau encik and atok encik free esok and berminat call saye k" kalau die tak call jom carik prospek lain...

*saye komen je tapi saye tak berminat taw nak bli insuran ni huhu im sorry*

Anonymous said...

"selamat pagi encik, daya dari...."
"lu pegi mati!"
aku pernah buat...

DISLICKER said...

Jual insuran ke bos?

bact. said...

lu mmg gigih la bro
hahhaha

ayobkelubi said...

aik brader?. tak kan dah stress kot?. rileks ler..tu semua standard modified.

belum kena ngan gua lagi.lagi pening lu nak layan nanti. kah kah kah!.

Orang Akaun said...

hahah..itu pasal gua tak mau join sales or marketing..tak cukup sabar..

Anonymous said...

ak klaw awex kol ak layan r..klaw laki kol ak mencarut dua das dgn paw surya..lama2 dia plak kata xpa nnt saya kol..haha

Saliha said...

kalau aku, aku jawab "TIDAKKK..TIDAKKK..JANGAN..JANGANNNN...!!!!' Hehehe

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
ko buat macam scen do re mi...ugut dan ikat kan senang

Azri the Accelerator said...

grrrr...

susahnya nak cakap "AKU TAK MINAT LA DENGAN TAKAFUL NI,U TAKAFAGS!" tanpa menjatuhkan air muka dia...

sue-ab said...

Takaful = tak tafakur?

amie said...

mcm2 ragam manusia :)

bibirmerah said...

Hehehhehe..menarik! dah follow ur blog..Follow my blog also k..hehhhehe..

vampire's lovex said...

hoooo sakit nya hati..konon nak jaga hati orang,tapi at last buat orang sakit hati bertimpa timpa baik tak yah...jujur lagi bagus...ye dak..

nanti,cukup 3 kali dia dalih2,tanya,bro,lu nak ke tak..jawab ya atau tak je. kbai..

hehe..