Sunday, October 10, 2010

Maher Zain ni Sunni ke Syiah?


MasyaAllah!! Insafnya kami...

Ada budak budak komplen masa Maher Zain bagi konsert dakwah di Gombak kelmarin, terdapat pulak makwe makwe tudung yang tergedik gedik menjerit macam dapat jumpa Hannah Montana.
Menurut kata mereka, Maher Zain ni pekena lagu lagu dakwah islam jadi pengunjung konsert sepatutnya respek la konsert dakwah, bukannya terkinja kinja phewwiitt tak tentu hala.. apatah lagi yang menggedik tu makwe bertudung.

Kahkahkah...kahkahkah...!!

Gua hairan betul la, apa isunya sekarang?, apa isu kalau pergi konsert terkinja kinja?, apa isu?

Dah nama dia pun konsert, artis femes pulak tu.. memangla kena enjoy..pergi konsert artis kalau kena duduk diam baik pergi dewan filharmonik tengok okestra!, apa yang susah sangat?

Ini konsert dakwah islam so kena respek jaga kemaluan?,

kehkehkeh..ini satu lagi benda bodoh!.

Pergi konsert Maher Zain ni buat apa sebenarnya?, buat apa?, nak dekatkan diri pada Allah?, nak insaf?, nak jadi muslim dan muslimah solehah?, nak jadi mam?,

kehkehkeh..kehkehkeh!!

Kalau nak dekat diri pada Allah pergi la masjid dengar ceramah, sembahyang jemaah..bukan pergi konsert Maher Zain!, kahkahkah...

Kalau nak insaf..bangun malam buat sembahyang taubat, sembahyang tahajjud, baca Al-Quran..bukannya pergi konsert Maher Zain!, kahkahkah...!!

Kalau nak jadi budak masjid solehah, sembahyang banyak sikit, baca Al-Quran pederas sikit..bukannya pekena konsert Maher Zain!, kahkahkah...kahkahkah..!

Kalau nak jadi imam, pergi kelas tahfiz..belajar qiraat, belajar tarannum..bukannya berebut beli tiket konsert Maher Zain!...kahkahkahkahkah!!

Habis yang pergi konsert Maher Zain kita nak kira macam mana?,
Senang saja..kira macam pergi konsert biasa biasa la..macam pergi konsert Slash, pergi konsert Dabel Trabel, pergi konsert Mawi.

Jadi apa nak heran??

Ehh tapi bro, Maher Zain semua lagu dakwah..semua lagu ingat tuhan punya, semua lagu ajak beribadat punya, bukan lagu mengarut.

Yess!!

Kalau niat dalam hati nak dengar lagu dakwah, tak payah pergi konsert, pasang lagu Maher Zain di kompiter pun boleh..pekena YouTube pun sedap juga.

Nak dengar lagu ingat tuhan tak perlu keluar duit banyak beli tiket konsert...lagu lagu Nadamurni yang berlambak tu semua lagu ingat tuhan, lagu the zikr semua ingat tuhan dekat internet berlambak..kalau takde internet bukak astro oasis, kalau takde astro oasis, bukak radio siaran IKIM..kalau kat rumah internet takde, Astro takde, radio pun takde..Alhamdulillah!, lu orang dah berada dalam situasi selalu ingat tuhan la tu.

Lagi satu hal geng geng yang klem pergi konsert maher Zain sebab nak insaf, nak dekatkan diri pada tuhan.
Kepala hotak la yang klem pergi konsert Maher Zain sebab nak dekatkan diri pada agama..nak insaf, nak muhasabah. Apa yang susah sangat, cakap je la pegi tengok Maher Zain sebab dia hensem, suara sedap, genre muzik dia lain macam..apa susah sangat nak mengaku?, cuba kalau Maher Zain ganti dengan Rooney..ada lu orang nak datang tengok?, ada?,

Gua tarak hal kalau lu orang pergi konsert Maher Zain sebab nak enjoy. Kalau gua dapat tiket free pun gua mesti rembat punya. Cuma yang bikin panas bila orang pegi tengok konsert Maher Zain bagi alasan nak jadi baik dan nak insaf. Fakof!, cubala jangan menipu diri sendiri..

Yang kaki komplen kata makwe makwe tudung terkinja kinja di konsert Maher Zain ni pulak gua ingin tegaskan.."mereka (makwe makwe berkenaan) pergi tengok konsert sebab nak berhibur..nak enjoy!, bukannya nak belajar jadi ustazah beb..faham?, ke tak faham jugak?"

Dan kepada komplen komplen lain yang bersepah di mana mana:

"Lagu Maher Zain ada kesan rohani"

"Lirik lagu Maher Zain sangat menginsafkan"

"Lagu Maher Zain bagi kesedaran"

Yaa betul..betul..semua tu betul.

Cuma gua nak tanya lu orang secara jujur ni;
"Lepas dengar lagu Maher Zain, berapa banyak tambah baca Quran?, berapa banyak tambah baca Mathurat?, berapa banyak tambah ibadat?"

Jawab la..jawab!, jawab jujur jujur, jangan menyamar jadi orang lain.Kahkahkah!

Kalau ada tambah ibadat sebab dengar lagu Maher Zain, ok gua tarak hal. Tapi kalau setakat tulis tulis statement nak tunjuk up dekat kawan kawan, baik lu orang pergi ambik air sembahyang bentang sejadah sekarang.

Ada juga orang kata; "Dari pergi konsert mengarut ngarut..baikla pergi konsert maher Zain"

Kahkahkah..kahkahkah!

Gua pulak kata; "Dari rasa kecewa sampai nak bunuh diri sebab tiket konsert Maher Zain habis..lebih baik lu orang pegi main fesbuk."

Ohh yaa..lagi satu, ketika rakyat Malaysia berebut rebut beli tiket konsert Maher Zain sebab nak jadi baik dan insaf, yahudi di Palestin juga sedang berebut rebut membunuh rakyat Palestin takde kesian kesian punya. Serius ni gua tak kelentong!

Kesimpulannya gua nak cakap:

1.Konsert tu tetap konsert..konsert tidak boleh bertukar menjadi ceramah agama di masjid
2.Pergi konsert hanya untuk berhibur dan bergembira, selebihnya adalah guilty pleasure pada geng geng usrah, naqib dan naqibah..
3. Maher Zain bijak buat duit. Gua harap lepas ni dia jadi philantrophist.
4. Pergi konsert Maher Zain tak salah..yang jadi salah bila suka buat statement menipu diri sendiri, dan juga menipu orang lain. Ingat!, jangan jual nama agama untuk kepentingan diri sendiri.
5. Konsert bukanlah venue untuk manusia jadi lebih baik dari aspek pemahaman agama. Nak enjoy enjoy boleh la, ye tak?
6. Benda benda merepek ni memang patut kita "kahkahkah!"

119 Nasihat Ikhlas:

amirpo. said...

knape ganti ngan rooney?
huduhkah dia?
hahahha

Kuwe said...

ha tu dia.
pandangan dari perpekstif berbeza.
gua suka pandangan lagu ni.
nak kata tak kena macam mana, sebab memang kena.


kehkeh.

Miss Izah Mohamed said...

sukung2... erkkk... xpenah pegi pon konsert monsert ni.. jakun sikit.. hohohoh...

pESAwah said...

bona la apo dikato~

hamzah ian said...

siapa tak pernah tngk konsert sekali pun dlm hidup dia?

Hajar B said...

nasib baik sekitar gua takde penipu penipu diri mcm gitu.

Si Hafiz said...

lu memang terbaik la bro..

eh! xda button share la pulak!!

kah kah kah..

Imah Ims said...

ha style.agreed.
tu dia kena setepek.kemain ni semua petik2 hukum hakam aqidah semua,tapi perincian tentang apo nak dicakap tak do.

Kap said...

macam Tukar Tiub dah gamaknya :)

soFie LufFy said...

setuju ngan pendapat anda..
konsert tetap konsert..

P/s:aku xpenah dgr pun lagu maher Zain..wuu..

Abang Ben said...

setuju...

orang-orang said...

Maher Zain freemason ni..ada tangan2 illuminati dalam konsert dia...heh

Lann Shaukani said...

Memang PEEHHHHHHH lahh bro! Couldnt agree more!

Kazaztan Team said...

tiada lain yg dpt dikatakan...sgt...sgt...ssgt..sgt. setuju...eheehhehehe...sila jgn tipu kannn....

ejaa said...

tak boleh disangkal lagi

Dzuu Haniin said...

gua setuju juga..tapi gua ada terfikir..

adakah selamanya konsert akan macam tu?

atau

bila Islam sudah naik, sudah tidak ada konsert lagi?

ermmm..

LUMUT said...

harap2 semuanya tak terpesong niat.....

manusia mmg punya nafsu utk berhibur...so x payahlah nak cakap pergi menginsafkan diri utk ke konser maher zain....

whattt der??

nice entry...

kisahgelap said...

gua setuju benar dengan pendapat lu yang sependapat ni.minta izin nak copy paste bro.

Firol said...

cantekk....hehehhe. gelak lu dah macam Tukar Tiub dah..

Pipiyapong said...

cilake. gua terpaksa gugel maher zen ni. first time gua dengar nama aneh ni.

Sharifah Nurul Shahirah said...

nice one!share kt fb leyh x?

Hidemichi said...

fduassamad baru lepas tukar tiub motor gua syak.

مريم أبو أحمد said...

bro,
ada yang claim kata gi konsert sebab Palestine tu camana? ni yang konsert di UIA. promosi dia memang untuk tabung LL4G.

miss faradeeba said...

terbaik. ;)

g0m0k9enDek said...

ak dgr lagu dia bila masuk belog org len jer. selain tu tarak pernah! heh~ best juge mcm lagu2 len yg ak dgr...

JePh said...

yup! poin lu mmg tepat. gua baca sambil senyum-senyum. maher jugak lu bikin entry camni.

sha83@kaizer said...

assalamu'alaikum...
nak taip ape lagi ye?
sbb mmg btl pun ... sy sndri berani jamin wlu minat kat lagu2 maher zain tu.. tp tade smpi sggp nak p bli tiket semahal tu ... tp kalu penyanyi mesia wt show gni (yg bw konsep konsep dakwah tu) ada jugak ka macam ini?

MOFASAD said...

sembang kencang ke tukar tiub nie?

Anonymous said...

tuan tanah kedaung, gua pinjam lu punya entry... ni kira berdakwah dalam bloging ni bro...!!!

Anonymous said...

org cakap2 pasal maher zain, proton sponser maher zain. tapi gua tetap tertanya tanya sapa tu maher zain. sumpah 2 3 hari ni baru terdengar maher zain.

R said...

sokong.. terbaik la n3 ni!

azka said...

aku setuju dgn pandangan tuan tanah.. sbb aku sendiri pernah tengok bdk2 prempuan telekung labuh berlari2 masa inteam bt konsert kt dewan konvoi dulu..masa tu inteam br nk stat nyayi lagu.

tika tu kagum pun ada nk gelak pun ada..

mana2 sama jer cuma taksiran org buat berbeza

Anonymous said...

maher zain xsalah buat konsert. dia nk berdakwah. apa yg dia smpaikan, dia dpt pahala. biasanya, wang dari konsert dia akan d salur kan kpada jalan2 yg betul. walaupun bukan semua, tp ada lah beberapa.

tp yg salah, cara penerimaan org kita. pegi konsert ke x, sama je. dia pernah buat konsert d sebuah negara d luar negara, seat pmpn n laki asing. pastu org cuma tepuk tgn je time dia setel nyanyi.

yg aku nk ckp, ni pasal budaya, bukan pasal konsert ke ape.

org mat saleh ckp, kalau dah lancau, lancau jgk

deus X machina said...

maher zain??????


kah kah kah kah

fndrocka said...

Akhirnya kekonfiusan gua terjawab sudah.kahkahkahkah!

Gua tiap hari gi Konsert Sepenuh Jiwa

terbangz said...

konset biasanya abis lambat,kan?
abis konset biasanya pegi minum kat mamak dulu, bagi basah tekak.haus tejerit2 nyanyi sesama masa konset.kan?
masa minum minum mesti citer pasal konset.kan?
pastu wajib kena tambah citer pasal lain lain hal dunia.kan?
pastu kena anta awek balik umah dulu.kan?
sampai umah biasanya lewat.kan?
biasanya badan penat.kan?
rasa rasa, subuh barai tak?
isk isk isk..insapnya..(masa konset tu).

Aqeel said...

dalam gambar tu awek yang amek gambar maher zain ada yang seksi rambut colour2.

oh dia minat maher zain kot. dalam proses nak taubat la tu.

chekguedda (^_^) said...

agree...terbaek!! =D

Apit said...

terbangZ terbaek!

Fa-T said...

entry lu kali ni... betul2 tikam.. ahahaa...

Anonymous said...

Ko ni kene belajar Islamization concept... Baca skit Buku Al-Attas jugak... Sebab tu ko tak reti serasikan dua benda macam tak bleh nak diserasikan. tetapi teknikalnya boleh diserasikan... Teruskan menggeblog dong...

Ustaz Anas said...

aku nak rembat abang punya tulisan masuk dlm blog aku...satu pandangan kritis, setuju x setuju tu masing2 punye pikirlah.

semboyan said...

Gua sense entry ni ada anasir dakwah islamiyyah. Bagus tu. Ingat-mengingati mana2 yg patut.

Tapi apa kes tiba2 lu petik word 'Fakof', bro? Gua syak mungkin ini adalah satu metodologi dakwah amar ma'ruf nahi munkar era akhir zaman. kehkehkeh

Pared Cibik Buruk said...

takde komen lain,dah komplet lu tulis
gua cuma boleh kahkahkah je
kahkahkah!

oni said...

maher zain mengiyakan teori propaganda sentimen perkauman terhadap lelaki2 tidak hensem. gua insaf...

.s.o.f.i.a. said...

aku suka pemikiran ko bro!!! dan sumpah sampai arini aku tatau maher zain tu rupa macamana dan nyanyi lagu apa.... adakah aku nampak sangat jahil kerana tak dengar lagu2 kerohanian???? tapi rabbani aku kenal..... =)

Anonymous said...

Teori konspirasi ke atas maher zain?

Besar pahala penulis blog ni kalau semua orang ikut percaya apa yang diteorikannya..

ustaz anas: suka harry porter ya? ustaz kat mana ni? :)

kakiberita said...

kadang kadang hidup ini umpama layang layang. bila terputus talinya bermakna tali yang digunakan tak bagus. jadi biasakan main layang guna benang bagus. bila benang bagus industri benang makin baik. ekonomi negara mengembang. defisit rendah. maka begitulah adanya sehingga tamat komen ini.. sekian..

fan of maher said...

saye ngaku saye minat maher zain...

tapi knape tetibe maher zain jadi isu hangat sampai nak kene di perdebatkan?

dia cuma seorang artis membawa lagu keagamaan

i agree with some of ur points, but disagree on others....

to me,he brings good message and good alternatives in entertainment

full stop.enough.

jo said...

gua rasa macam baca mastika pun ada bro...





kah..kah..kah...

Anonymous said...

bro gua amik lu nyer entry nk bg kat kawan2 gua y sedey sgt x dpt g konser maher zain..boleh kan??

Anonymous said...

bismillah walhmdulillah waastgfirullah..

sori bro ana x bpe setuju..
1st- prmpuan tudung terkinja2..ya kita prlu enjoy apatah lg slps melabur ratusan rggt utk ke konsert tsbut..tp pelukah utk melompat2 utk menzahirkannya..mnakah maruah anda sbgai wanita lg2 yg bertudung??..x kira konsert apa pun prbuatan trsebut ttp brtentangan dgn fitrah sbg wanita islam..

Anonymous said...

2nd-Ini konsert dakwah islam so kena respek jaga kemaluan?,

islam yg maha indah ini mmg mengajar penganutnya menundukkan pndangan apatah lg menjaga kemaluan..sptutnya x timbul persoalan tntg mnjga pndangan n kemaluan di konsert maher zain krn ia mmg 1 KEWAJIPAN xkira masa n keadaan??adakah perintah2 ini hnya di aplikasi di masjid or ceramah agama?tentu tidak!!

Anonymous said...

[30]
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
[31]
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.surah an-nur.30-31

Anonymous said...

perintah ini adalah perintah umum kpd sesiapa yg mengaku sbg muslim...jd sptutnya mnjga pndngan n kemaluan adalah 1 tuntutan lbih2 lg d dlm konsert spt ini..adakah sama konsert berunsurkan islam dgn konsert lain??tentu tidak..yg sama adlh penerimaan rkyt msia yg mganggapnya sbg konsert biasa..

Anonymous said...

3rd-Kalau nak dekat diri pada Allah pergi la masjid dengar ceramah, sembahyang jemaah..bukan pergi konsert Maher Zain!, kahkahkah...

Dan Allah jualah yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk mengadap Allah) maka di situlah arah yang diredhai Allah; sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi sentiasa Mengetahui.(baqarah, 115)

adakah Allah hnya berada di masjid dn tempat keagamaan??adakah penglihatan Allah sekadar terbatas d tmpat yg ada org mengingatiNYA??igt sedara..Allah ada dimana2..slgi mana kita ikhlas utk mendekatinya,i'Allah akan ketemu..

hati adalah kunci...tempat.suasana dll hnya bertindak sbgai catalyst..bila mana hati bertemuNYA di disitulah hidayah Allah akn turun x kira d mana pun kta berada..

Anonymous said...

perkataan masyaAllah telah digunakan ditempat yang salah (gambar atas). guna masyaAllah untuk kebesaran dan keagungan Allah SWT. bukan sbb kelamahan dan kecacatan manusia. guna ASTAGFIRULLAH.

Anonymous said...

perkataan masyaAllah telah digunakan ditempat yang salah (gambar atas). guna masyaAllah untuk kebesaran dan keagungan Allah SWT. bukan sbb kelamahan dan kecacatan manusia. guna ASTAGFIRULLAH.

nurulfive said...

gua 'like'

gua tau maher zain sbb member gua cite tunggu gaji nak beli cd. so member gua lg sorang tlg copy utk gua.
lagu dia mmg layan.

ape2 yg lain, ramai dh comment..gua mls nk type. kehkeh..

Anonymous said...

4th-Kalau nak insaf..bangun malam buat sembahyang taubat, sembahyang tahajjud, baca Al-Quran..bukannya pergi konsert Maher Zain!, kahkahkah...!!

Kalau nak jadi budak masjid solehah, sembahyang banyak sikit, baca Al-Quran pederas sikit..bukannya pekena konsert Maher Zain!, kahkahkah...kahkahkah..!

Kalau nak jadi imam, pergi kelas tahfiz..belajar qiraat, belajar tarannum..bukannya berebut beli tiket konsert Maher Zain!...kahkahkahkahkah!!

harap maaf jika agak kasar.tp kata2 sedara seoalah2 menunjukkan prkara2 duniawi tiada kaitan lnsung dgn kejayaan hdp d akhirat!!adakah dgn mghadiri konsert ini maka terbatal lah kita dr mnjadi insaf,soleh n imam???

Anonymous said...

5th-Nak dengar lagu ingat tuhan tak perlu keluar duit banyak beli tiket konsert...lagu lagu Nadamurni yang berlambak tu semua lagu ingat tuhan, lagu the zikr semua ingat tuhan dekat internet berlambak..kalau takde internet bukak astro oasis, kalau takde astro oasis, bukak radio siaran IKIM..kalau kat rumah internet takde, Astro takde, radio pun takde..Alhamdulillah!, lu orang dah berada dalam situasi selalu ingat tuhan la tu.

betul kata sedara..tp ana yakin mereka yg hadir lbih kpd mnunjukkan sokongan trhadap gnre muzik kerohanian spt ini..ana yakin sdra sndri dpt melihat sndiri impak muzik thdp dakwah islamiyah yg dbwa maher zain..ana sndri insaf mndgr bait2 liriknya..x salahkan jika dtg utk mberi sokongan??agar maher trus dgn usaha dkwahnya..

Anonymous said...

6th-maher zain ni sunni ke syiah..

ana tergelak mmbaca tajuk ini..tidakkah sedara mndengar lagunya yg bertajuk the chosen one,,ya nabi salam alaik dll..adaka seorg yg mndendangkan lagu n selawat ke atas baginda demi menunjukkan rasa cinta terhdp baginda masih dianggap syiah??

samalah jika ada ada yg brtnya rooney ni MU ke chelsea??

sdgkan tiap2 mggu kita melihatnya menyarung jersi red devil??

wAllahulam...to be continued..

ciktembun said...

lagunya tidak menyerap ke dalam hati sanubariku seperti lagu anuar zain.padaku terlalu pretentious.

loilishushilislishes ! said...

mintak izin rembat~

hdyh said...

aku sokong bulat bulat..tp anon ni buat aku berpikir sejenak..siapakah beliau sebenarnya.. :)

Lann Shaukani said...

Anon sungguh bekerja keras!

b u k a n s e k a d a r k o s o n g said...

kalo anon sorg ustat @ bakal ustat, bg aku ini sgt menyedihkan....

Blog Leader said...

betul sgt setuju, konsert suma sama... dok rapat2 laki pom kan dah ngundang maksiat tuh....

zz said...

slm, feel the urge to write here. the writer has a very good point indeed. tp nk tegur ade carenye...the use of some swearing words just makes some people feel that it's not the right way to put across ur msg. apela salahnye kalo cakap baik2.y len sume sy agree. tp mcm harsh sgt je. to anon, i could see ur point there too. it's very interesting. makes sense jugak. valid points with supporting details. nk berhujah kalo x letak 'fakof' atau mencarut y seumpamanya mungkin lebih berkesan di hati pembaca. mintak maaf saudara pengarang atau pembaca y tersinggung

sekian, wallahualam.

peace be upon u.

daLyaanoon said...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=167799813234042&set=a.152051441475546.30817.152030824810941&comments

Anonymous said...

setuju dengan isi utama entry ni.. niat perlu di utamakan..

kalau taip baik2 kan mudah... bagai ibu ketam mengajar anaknya berjalan.

Anonymous said...

lu memang sekencang-kencang orang.
sekencang sembang lu jugak.

Maher Publication said...

Lu punye statement mmg jujur la bro.. almost ape yg lu ckp mmg dah penah bermain2 di benak pikiran gua dan kemungkinan pd byk org lain juga.. cuma bila diluahkan mcm nih, ade la yg duk ngutuk balik.. mula la kena cop sekular la apa..

ciktembun said...

ada orang berdakwah dengan suara lembut
ada orang berdakwah dengan rotan
ada orang berdakwah dengan menyanyi
ada sorang fdausamad berdakwah dengan ayat maki.
hahaha.
terpulang pada yang membaca.pada saya cara tuan blog mudah saya terima.kedengaran lebih ikhlas, mudah difahami dari baca artikel ilmiah yang guna vocab canggih tapi sebutir isi pun aku tak paham.

tuan blog-dun ever change.

makcikrehan said...

Anon ni PR Maher Zain ker eh?

Anyway, kompom pasni Maher Zain nak datang mesia lagi. Pakcik Kayooo

Anonymous said...

"4th-Kalau nak insaf..bangun malam buat sembahyang taubat, sembahyang tahajjud, baca Al-Quran..bukannya pergi konsert Maher Zain!, kahkahkah...!!

Kalau nak jadi budak masjid solehah, sembahyang banyak sikit, baca Al-Quran pederas sikit..bukannya pekena konsert Maher Zain!, kahkahkah...kahkahkah..!

Kalau nak jadi imam, pergi kelas tahfiz..belajar qiraat, belajar tarannum..bukannya berebut beli tiket konsert Maher Zain!...kahkahkahkahkah!!

harap maaf jika agak kasar.tp kata2 sedara seoalah2 menunjukkan prkara2 duniawi tiada kaitan lnsung dgn kejayaan hdp d akhirat!!adakah dgn mghadiri konsert ini maka terbatal lah kita dr mnjadi insaf,soleh n imam???"

to anon:aku rasa benda yang nak disampaikan penulis ni satu je,..kalo nak jadi lebih insaf,lebih soleh, nak jadi imam ke apa ka,..xpayah susah2 diri nak pg tgk konsert maher zain,..ko jumpa trus yang MAHA tu,..direct,..xpayah guna maher zain bagai..,alhamdulillah la kalau ada someone jadi insaf,lebih soleh lepas dengar maher zain ni berdakwah melalui nyanyiannya...aku pon dgr jugak lagu maher zain ni,..memang terkesan jugak dalam hati ni,..pagi2 xleh tido sure punya pekena lagu maher zain,..memang boleh insaf diri ni,..tapi xdakla sampai aku nak join konsert dia ke,.join fanpage dia ka or apa2 yg berkaitan dgn dia semata2 nak insafkan diri aku lagi,..nak solehkan aku lagi,..maksud aku..APA JADAH aku nak join konsert maher zain,bayor tiket mahal2,.campur laki pompuan,.hegeh sana sini amek gmbar maher zain,otograf bagai,solat for sure punya lewat,.(ada ka tgh2 konsert org nak kuor solat?segelintir maybe...yg lain??)..semata2 nak dgar lagu dia nak insafkan diri..KALAU aku boleh je bukak youtube,..pekena lagu maher zain sampai bengkak telinga,.guna wireless free kolej bg,.boleh layan feeling sorg2 tanpa ada gangguan bukan muhrim,.masuk waktu boleh keraskan maher zain kejap dekat playlist,..solat,.pastu boleh play dia balik,..ulang 4 5 6 kali lagu dia,..APA JADAH aku nak join konsert maher zain yang terang2an becampur laki pompuan,penat2 diri nak beratur beli tiket,berebut masuk dalam,kononnya pegi konsert boleh tgkatkan iman,bertambah solehah...KALAU konsert tu sniri boleh buat aku kurang iman,.bak kata pidomat,..baik la ko tambah waktu baca quran,tambah waktu bezikir, dari ko buang waktu beratur beli tiket,tgk konsert..ko tgk konsert dia mmg la boleh insafkan diri,..tapi apa la nak susah2kan diri nak tmbah iman,.cari pahala,..nak solehkan diri kalau ada cara yg lagi MUDAH kita boleh buat,..ko dgar lagu dia sudah la,..insaf SEKALI,..lepas tu banyak2 la buat amal,.buat benda2 yg boleh DIRECT ko terus dgn yang MAHA ESA tu,..tambah pahala,..bukan pg konsert tekinja2 buang masa tgk pompuan dapat dosa...!!

untuk anon..xpayah la nak agung2kan sgt maher zain tu,..dia berdakwah ja,..jadi perantara antara kita dgn DIA,..dr kita guna maher zain nak dekatkan kita dgn DIA,..baik kita DIRECT terus dgn DIA sniri,...senang,..bukan maher zain yg tentukan pahala dosa kita pon,..bg aku la,..ckup kot sekadar aku dgr lagu maher zain sorg2 dalam bilik,xda sapa nak kacau,..insaf tu dtg,..terus ja boleh amek wuduk,..pederas 2 3 surah,..nak menangis ke hapa,..antara aku dan DIA ja..
apa yg aku nak sampaikan,..xpayah la ANON nak sensasikan penulisan pidomat ni...banyak benda yg dia tulis tu btol,..mungkin cara dia ja berbeza dgn org lain,..tpi aku rasa kalau yang dah biasa follow blog dia,..mesti dah tau kot cara penulisan dia,..serius aku dh follow lama blog dia,..dah paham cara dia tulis,..dia perli ka,.majaz semua aku paham..buat yang baru masuk blog ni..,baca dgn dgn hati terbuka,..bukan dgn maher zain dimuka....!!

Cik Agogo said...

yeah. aku sokong pidomat dan jugak anon october 12, 2010 9:05 pm.

kalo dah namanya konsert tu, apa jenis dakwah pun macam takleh jalan je.

lain la kalo konsert maher zain dalam istana budaya atau dewan filhamonik. setakat duduk2 tengok, ok la.

cakap pasal konsert. apa benda pertama yang ko akan terbayang2kan?

mesti la campur2 tak tentu hala dengan sesak.

sendiri mau pikir la...

maher zain ni tak payah konsert segala. layan youtube sudah. gambar-gambar dalam clip kat youtube tu lebih bermakna dari tengok muka dia menyanyi di tengah2 orang ramai.

Akiddo Junior said...

btol2..bg yg dh lame follow blog ni, dah biase kot dgn cara 'sindiran manja' bro fdaus ni.

Kasut Karipap said...

nice entry...i lyoke!

Babaroga said...

LOL anon butthurt

Anonymous said...

bro yang kau nak membebel panjang-panjang pasal bende ni asal? kau kate kalau nak dekatkan diri pada Tuhan, baik pegi sembahyang kat masjid, baca Quran banyak-banyak..kau buat ke semua tu?? kau tau tak Tuhan benci kepada orang yang suruh buat perkara baik (sembahyang di masjid, baca Quran) kalau diri sendiri tak buat.

kabakoga said...

huhu,,
anon vs anon plak yg aku duk hangit baca..
pe pun lam dom aku 'demam' maher zen baru je stat..
xpe aku x kesah pasal dulu inteam aku bley layan jek..

nurkhalishah said...

maher zain? insaf? sume tu keja buat duit juta2 je. alasan dah orait la, cara je tak guna (tak kena)! baik gua main medal of honor, sedekah rm10 kat tokey kedai game, dapat gak dvd 3 keping.

Qmal said...

Ada point y agree ada yg tk :)
-Bersangka baik sesama kita, xkira la pd tuan tanah ke/yg gi konsert /maher Zain/smua penulis comment...niat dihati Allah y bg pahala/dosa bkn kita
-Kalo konsert bw keburukan walau adanya byk kebaikan, lbh baik jgn buat
- penganjur b'tgg jwb pd stp keburukan n kebaikan pd konsert...xkira konsert nasyid ke awie ke
-kenduri kawin y wajib pegi pun kalo dh kompem ada maksiat xleh gi..jd pk sblm gi mana2

*penganjur kene lbh b'tggung jwb pastikn hal2 dosa xberlaku
*kalo all the girls yg gi tu..gi ngan abg sndr...mak ayah..suami..kwn2 pompuan y 'disegani'...malu kut nk lompat2 cmtu kecuali la mak ayah or suami tu lompat skali ;)

Bert said...

gua lagi layan anuar zain

mohd wakiyuddin rosnan said...

ntahla.. tp aku mcm x bape nak stuju dgn beberapa statement dlm ni... seolah-olah menutup jln dkwh islamiah. cara itu komplain... cara ini ade yg x kena.. xnk tnye diri sndri ke apa usaha kita ke arah dkwh islamiah klu kje asek nk kondem orang je? malu la wey.. aku pun malu gk sbb lebih kurang je. mmg aku stuju klu ade yg dtg smte2 nk njoy.. yg tu slh org tu bkn slh maher zain.. kita xtau niat org. kita sape nk jugde die? pstu ramai org suke2 je nk blem die dtg nk duet? x cantik la cmtu bro.. "kalau org tu anda mungkin ya!" plek la zmn skrg org buat baik pon ramai yg kondem.. mcm ada PHD (melayu...) crmin diri la.. akhir zmn... *tnye diri sndri apa usaha kita ke arah dkwh? bnyk komplen ke bnyk b'dkwh... tu la tugas brat pndkwh zmn ni. kne thn tohmahan, cacian, kutukan org2 yg lgsg xmnymbg ape2 sbnrnye dlm jln dkwh islamiah. sekian...

NaniE said...

tak minat g konsert..
takkirala konsert apapun..tetap membunuh jiwaku..wehehe..

Lee Zha said...

aisey...byk komen2 ek. aku nak bc suma tp xsmpt la..nnt2 aku bc suma pndgn2 geng blog...

tp apa yg aku nk kt ialah...

aku bc en3 ko..aku bc dlm kelajuan 100km/j. so..hahaha..so aku agak tdk teliti tp jgn risau, aku paham pe ko cb smpkn.

yeap. jgnkn g konsert, g klua sapu daun kt halaman pn, niat kena btol lau niat nk sapu daun2 knon2 nk bg bujang2 kg lalu, ley cuci mata ek..haha..pe aku kt ni?? hahaha

aku ta pnh g konsert, p gig aku pegi la..tp gig tpt aku, tu pn da lm. lps form 5 dolu2 p rilek je. duduk2 tgk org head bagging.

so pd gegurl d luar sn yg kai tdg mcm aku jugeks, tak yah la gedik2 babe...ko gedik2 pn..aisey..abang Maher Jen tu lom tentu nak hambek ko wat bini. so rilek2 je kes...

kecuali la dia KATE - AWEK YG PALING EKSAITED NENGOK AKU, AKU NAK AJAK KAWEN..haa..tu ta pe la kan..hahaha..

Anonymous said...

salam,heheh..lee zha, maher zain dah kawin lah..

Salam said...

Salam
Kalo Maher Zain jadi sebab kita lebih baik,insaf,..etc, alhamdulillah. Tapi kalo konsert,campur laki pompuan,aurat ada nampak,solat lalai,terasa si penyanyi ni hebat...etc,nauzubbillah. Walaucamne pun entry ni bikin orang2 berfikir,terfikir... itu BAGUS.

Salam said...

Salam
Kalo Maher Zain jadi sebab kita lebih baik,insaf,..etc, alhamdulillah. Tapi kalo konsert,campur laki pompuan,aurat ada nampak,solat lalai,terasa si penyanyi ni hebat...etc,nauzubbillah. Walaucamne pun entry ni bikin orang2 berfikir,terfikir... itu BAGUS.

YOUsoF said...

Waahh.. memang kencang lah entry yang 1 ni!

camne pon aku layan je lagu² best si brader Maher ni..

Anonymous said...

so in the end i couldnt find the answer to ur question..sunni or syiah?

mz

: Marjan Hananie : said...

i've never been to concert in my lifetime...syukur~

this kind of topic cross my mind, but i dont know the perfect way to speak out loud..

great job!

nursarah puteri biru said...

betul2,

nak insaf dgr kat laptop sudah. mana ada konsert yang jaga tatasusila adab Islam. tak ada punya. yg terkinja mmg melata.

Nik said...

baru lepas rembat

lolo said...

MATLAMAT TAK MENGHALALKAN CARA..
CE PIKIR, MENCURI DGN NIAT NK TOLONG ORG SUSAH..APE DAPAT..DOSA JUGOK KN..SAME LA DGN BERDAKWAH..
NIAT BERDAKWAH TP TGK LE CARA N GAYANYE..SHAME ON U MAHER ZEN..N ALL OF THE SUPPORTER..LAGU TAK SALAH..TP CARANYE YG AKU TAK BERKENAN..PEACE BRO PIDOT

ain said...

ak x stju ngn ko r. dkwh ad byk cre okehh..nasyid pn sme gk. dh tu, x elok r dok glak2 org yg g konsert maher zain tu. ko x stju pn, toksah r glak2. x sopan ok.

Umi said...

.....nawaitu biar betul..saya rasa dia tak salah nak berkonsert..yang salah ialah cara penerimaan kita tu...dia nak berdakwah,..nak beribadah..baguslah..jangan lah judge orang keterlaluan..apa yang kita buat tu antara kita dengan tuhan..sapa la kita untuk menilai orang..sedangkan diri kita ni belum tentu orang baik,..belum tentu masuk syurga...fikir fikir dan renung2 kan lah...

sChuMee said...

salam bro,
ni sy punya penerangan psl kes pomp trkinja2 kt cncert maher zain d gombak

meh sy detailkn lg
konsert ni d UIAM GOMBAK smpena minggu konvo

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=157011610986377&set=a.130055820348623.15617.100000326171491

ni bukti konsert d gombak 2 ialah d uiam.

tema konsert 2 utk palestin
walau MZ ni artis 1st y perform,tp dia punya content ttap towards palestin punya isu.

tp org2 y dtng ni bkn dtng sbb konsert palestin tp sbb nk MZ
2 y kecoh psl org komplen pomp trkinja2 smasa konsert.ni da lari dr tema asl konsert 2....

plus,afta je MZ hbis nyanyi,hall 2 lengang.xrama y stay.btw,hall utk cncert ni ialah hall y dgunakn utk konvo student uia.korng leh byngkn besar mana yea.

tntu korng trtnya nape MZ nyanyi 1st pd hal dia special apperance.ikt dr kata member aku y jd antra boss besar prog,manager MZ y request sbb MZ nk blik cpat.walhal afta hbis nyanyi,MZ rilek je p dgr artis len duk nyanyi.
xda pn dia rush nk blik

ni poster sbg rujukan

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1194457237389&set=a.1192827556648.24682.1707186207

Anonymous said...

MENGGADAIKAN AGAMA KERANA DUNIA

Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. hersabda; "Akan timbul di akhir
zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka
menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat daripada kulit kambing (berpurapura
zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka
lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuantujuan
yang jahat). Allah swt. Berfirman kepada mereka, "Apakah kamu tertipu dengan
kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi
kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di
kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi
bingung (dengan sebab fitnah itu)". (Riwayat Tirmizi)

Keterangan:
Golongan yang dimaksudkan di dalam Hadis ini ialah orang-orang yang menjadikan
agama sebagai alat untuk mendapat keuntungan dunia. Mereka rela menggadaikan agama
untuk meraih keuntungan dunia. Dan apabila bercanggah kepentingan dunia dengan
hukum syarak mereka berani mengubah hukum Allah dan memutarbelitkan kenyataan.
Mereka juga pandai mengemukakan hujah-hujah yang menarik dan alasan-alasan yang
memikat hati, tetapi sebenarnya hujah-hujah dan alasan tersebut hanya semata-mata
timbul dari kelicinan mereka memutarbelitkan kenyataan. Mereka menipu orang lain dan
juga menipu diri mereka sendiri. Mereka akan dilanda kekusutan pemikiran yang sangat
tajam sehingga orang alim yang banyak pengalaman pun akan kehabisan akal dan buah
fikiran. Mereka menghadapi masalah-masalah yang meruncing dan akan menemui jalan
buntu dalam permasalahan yang dihadapi.

Ameno World said...

Tidak setujue.

Sebab kalau maher zain buat lagu untuk diperdengarkan dia mmg dapat duit. keuntungan tue dia gunakan utk kembangkan dakwah dia dan membantu org2 islam palestine. maher zain jadi product utk bantu org islam. so dia ada niat dia. ko niat nak kutuk2 dia je ke? so ko ada solution utk bantu org2 islam palestine? maher zain insiatif dia takmo minta derma memanjang so dia wat product utk dijual. itu bukan masalah pown. at least dia ada tujuan kalau Allah swt tanya pun dia berani jawab. daripada si fasha sandha tue yg dah tentu terang2 jadi artis utk glamer dan kaya. matlamat mungkin tak menghalalkan cara bagi sesetengah pihak tp siapa kita utk menentukan kehalalan atau tidak kehalalan cara dia? biar Allah swt tentukan. aku support maher zain tgk dari ruang fikir yg lebih luas. manusia terlalu suka berhibur, so kalau maher zain ubah sikit garisan hiburan tue apa salahnya? berhibur cara islam. okeylah tue tp mmg betul kalau nak dekatkan diri dengan Allah swt bkn kena pergi konsert, pergi konsert maher zain utk berhibur, berhibur yg tidak keterlaluan. itu konsep dia.

Anonymous said...

FdausAmad dan penyokong-penyokongnya,


Tulisan kamu dan penyokong kamu telah melampaui batas apabila kamu menfitnah Mahir Zain dan orang-orang lain seolah-olah kamu ini hamba Zionis. Apa yang jelas ialah Maher Zain sekarang sedang berusaha menjadi hamba Allah yang lebih baik dan lagu-lagu Islam beliau berjaya menarik perhatian orang Islam dan orang bukan Islam kepada Islam tetapi sebaliknya kamu bersifat seperti syaitan yang amat bencikan Islam. Apakah kamu berharap dengan menfitnah Maher Zain, kamu telah berjaya menghapuskan Islam? Kamu akan gagal sebagaimana Abu Jahal dan Abu Lahab yang telah gagal !


Kamu tanpa merasa malu membuat fitnah dengan bebas kerana kamu masih hidup tetapi kamu lupa bahawa pada suatu waktu nanti kamu akan mati dan fitnah itu akan menjadi beban kamu di akhirat nanti.


Tidakkah kamu tahu bahawa Al-Qur'an menyuruh orang Islam memerangi mush Islam seperti kamu untuk menghapuskan fitnah kamu kerana fitnah itu lebih buruk dari membunuh?

Anonymous said...

Saya bernama Abdul dan saya akan akan menulis jawapan dalam laman web lain untuk membuktikan bahawa tulisan kamu 'Nuffnang Ads
Sunday, October 10, 2010
Maher Zain ni Sunni ke Syiah?' adalah fitnah semata-mata.

bobp said...

sudah 2 hari saya tunggu saudara Abdul punya link untuk ke laman web lain itu.... sebab saya tak nampak fitnah saudara FdausAmad dalam entry ni... takpe... sabar... bookmark dulu...:D

Hazwan Arif said...

aku rase bro fdaus ni nk sindir org yg pgi konsert, bkn maher zain..

tp btul la, maher zain mmg bnyk smbangkan duit hasil nyanyian utk dakwah islam

Anonymous said...

stuju tu stuju.. stuju dgn isi p x stuju dgn tajuk...p x yahla smpai kutuk maher zain..sedih tau..n x yahla nak banding dye dgn artis lain t'utamanya artis yg x pernah nyanyi lagu rohaniah n ketuhanan(lagu untuk kasih kekasih je)...memang langsung x sesuai..bagus r entry ni..sy jadi insaf plak ble baca entry nieyh..tahniah to writer....memang sy pernah kempunan nak g tgk konsert maher zain.. n pernah jugak pasang niat nak beli tiket konsert dye bulan feb ni..tp ble tahu semua ni( pasal terkinja2 n laki pompuan sosial) baru sedar... baik duk umah je dengar kat umah... bagus..thankz again coz da sedarkan sy... Alhamdulillah Thank You Allah.. sokong maher zain indoor jew...n lam kete.. ttap minat maher zain!

Anonymous said...

Skang ni cmni la Fdaus.. Lu set tempat, geng lu vs geng MZ.. lu orang perang.. aku tgk je.. aku bwk d5000 aku.. le tangkap gambar dgn record video.. pastu post kt blog lu, gua tolak sekeping gamba rm5.. bru cool habesh.. [komen ini hanyalah utk b'gurau senda, kepada anon2, jgnlah mengatakan saya ini YAHUDI mabok sbb mengepost komen sebegini rupa..]

Anonymous said...

eh kalau pun pompuan hak pake tudung tu terkinja2 tu diorang punya pasal awat sangkut dgn Maher Zain pulak???Maher Zain cuma nak menyampaikan dakwah dia kat orang lain??Ni hampa dok ngutuk dia dapat dosa tak kira pulak??Camna hang leh tau kalau Maher Zain buat konsert nak kumpul wang saja???habaQ mai sapa kata kat hang Yang aku tau kebanyakkan daripada untung konsert, Maher Zain derma kat rumah kebajikan sebab dia ikut fatwa yang menghalalkan muzik jika mengikut lima syarat yang ditentukan Antara syarat penghalalan muzik adalah penyanyi tu sendiri tidak boleh mengambil wang banyak hanya kerna menyanyi lagu sebab ia boleh terjerumus kepada pembaziran..SO siasat dulu sebelum hang dok kata...buat dapat dosa ja hang tau dak??jgn dok ckp pasal Agama kalau hang sendiri pun tak ikut apa yang diperintahkan Agama hang dok mengata ni hang ingat dpt pahala ka???BRO cakap tu biaQ btol hang tau dak pepatah orang tua2 kan habaQ kerana mulut badan binasa??hang dok mengata ni nanti kat neraka badan hang binasa OK??jgn dok buat cerita yang tak btol

Nur Wajdan said...

Fdaus.... Fdaus...

bukan setakat sembang kencang... entri komen pun kencang... artikel bulan 10 tahun lepas... tahun ni pun ader komen lagi....

itikaixer said...

maher zin
berhibur cara islam..kahkahkah!

pastu salahkan writer kate dia memfitnah..kahkahkah!
korang ni sekolah ke tak, cube baca betul2, pahamkan dulu entry ni punye isi..adoi bende simple.

komentor...kahkahkah!

α.φ.a.k. said...

la, susah beno nak paham rupenye.

nak tanya pd yg arif2 ni semua, tgk konsert ape yg takkan jadi lagha ni?

konsert tu konsert la. konsert,paham tak? konsert oi, konsert. konsert dowhhhh.

ha lagi satu, mmg la ikut pd individu. tapi bape ramai individu-iman-senipis-kulit-bawang yg tak stim tgk mata ijau MZ tu? hah? bape ramai?

hah, ni lagi dua, bape ramai jugak pemilik kote yg tak teruja tgk awek gebu2 pakai tudung atas dada baju ketat tuck in dalam suar jeans sendat, sambil lompat2 nak tgk MZ ni? bagitau la bape ramai? malas gua nak pegi pasal hal ni lah,mana nk jeling bontot lagi, nak jeling tetek lagi, pening tau, pening! pasal ape? pasal gua insan biasa, bukan maksum, tu pasal gua duduk rumah,pelihara diri, dan jahil pasal MZ ni, tertekan tau, tertekan!

tu pasal gua tak pegi, gua tak nak hanyut. lagipun gua ejen zionis, nak kena panah petir ke? tu pasal jugak la gua emo.

fdaus, kalu lu tak up komen gua ni,mmg sah lu yahudi, zionis syiah, yg kt iraq. geng2 yg kahak kan kat saddam hussein tu. tak kire,lu la org nye. walaupun dah lmbt berbulan2 gua tetap nk emo ni.

p/s: hipokrit ni byk jenis, ada yg terer cakap,ada yg terer menulis,ada jugak yg terer bikin. tapi yg paling tahi sekali yg cakap tak serupa bikin.

wanakomengak said...

syek bc je kan... wa pun nak gak comment..haha pendapat ak, ko nak g konsert..ko pg.. x perlu wat alasan cam nak insaf ke per..
nak insaf, kat maner2 biler2..jika diberikan hidayah dr yg maha esa.. maher zain, musically ak rs..sore die ok n dgn melody sebegitu memang sajak lah pendek kate.. dan lagu2 n suara2 sebegini memang lah amat seswai dgn msg keagamaan yg ingin disampaikan..:)

PuTeRi CaYunK said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hmmm...i think...if maher zain wants 2 sing as his platform for dakwah..or 2 collect funds for the pitiful..well..it is good for him n for us...n ofcoz..only Allah knows...n 4 those who go 2 da concert n act like a non-muslim, shame on them...but also shame on the people who went there n didnt tell them 2 stop acting that way...Allah knows best..the things that we show or hide...

ismi azira said...

maher zain ngan liking park...
yg mana satu lagi sesuai untuk kiter dengar???

Anonymous said...

gago kau juak.sak nyalah nak belagu kah.rempuan nak suk ngan nya kah.kau jeles nak?bekos kau bukan Mahir Zain.Kau ngeritik and anok nya ada pahala kah? tang biar jak org lain hidup lam idup nyapun. bukan kau jadi judge nak? ya antara sidak ngan Allah S.W.T bah. bukan kau. or kau just jeles kos kau xpat pergi ahaha. bukan sengaja aku nak nganok blog kau tok utk apa2 attention,masalahnya tek,kau tek gago glak.asa bes asa kau. mun mena kau nak pdah dirik kau org Muslim yg baik, bagus ko polah blog sal agama. mcm aku tok bukan religious glak.p thru Mahir Zains songs aku dpt selalu rasa tenang and slalu juak ingat ngan Tuhan bah. samekom wak. bye2

miya said...

hala benda lebih kurang mcm seseteganh org kutuk kalo awek awek nk enjoy p gig. kalau kau p gig nk tgk budak2 main muzik benda xde hal. kalo ko pg sana nk bajet kau pun layan gig, pastu ambik barang konon baru cool xpayah nak cerita sgt la.

letak lam kepala lah, kau p sana nk menyundal ke apa.
kalau stakat nk happy tgk konset ok, go for it.
mcm lu ckp, nk enjoy enjoy la.tp ada batasannya. mcm org niy ckp "hmmm...i think...if maher zain wants 2 sing as his platform for dakwah..or 2 collect funds for the pitiful..well..it is good for him n for us...n ofcoz..only Allah knows...n 4 those who go 2 da concert n act like a non-muslim, shame on them...but also shame on the people who went there n didnt tell them 2 stop acting that way...Allah knows best..the things that we show or hide"

mentaliti tu ada yg kene ubah.

sheera said...

lega tak penah pegi konset.

kahkahkahkahak