Thursday, July 29, 2010

Durian


Tadi, kira kira pukul 10.30 malam, gua keluar sekejap dengan cikgu cari durian. Tiba tiba pula cikgu kuala kubu petik nak makan durian. Padahal gua sampai di rumah dari pukul 7.

Mujur dekat kepala simpang nak keluar kawasan perumahan ni ada kutu jual durian set-up pakai lori 3 tan. Gua parking berhampiran lori durian. Gua dapati ada selonggok duian dalam bakul tepi tayar lori.

"Bagi durian sebijik!" - kata gua pada kutu berkenaan.

Tengok rupa paras kutu ni macam mat Bangla. Gua saspek mesti dia kerja ambik upah jaga dusun durian milik rakyat Malaysia berbangsa cina.

"Angkat dua bijji la abang..saya bolley kasi murra siket" - ujar mat Bangla muka konfiden.

Gua nampak dia dah siap sedia hunus parang hala ke durian di dalam bakul. Gua seluk tangan ambik sebijik bawak keluar. Durian sebesar kepala budak lelaki darjah tiga kelas pandai itu gua hulur pada bangla berkenaan.

"Angkat lagi satu bijji la abang..saya bolley kasi murra" - mat Bangla masih 'try' nak makan gua.

"Satu cukup!" - Balas gua suara serak serak.

Durian masuk dalam plastik.

"Berapa ringgit ni?" - Tangan kiri dah ready genggam sepuluh ringgit.

"Satu bijji kallu empat ringgit la abang". - Mat Bangla balas tangkas.

Duit sepuluh ringgit lipat tak kemas gua serah guna tangan kiri.

"Ehh kalau dua bijik tadi berapa ringgit pulak?" - Gua sambung tanya lagi sementara menanti pulangan duit baki. Kalau beli dua bijik dapat murah apa salahnya, getus hati kecil gua.

Dalam samar samar gua dapat lihat sinar gembira terpancar di wajah mat Bangla.


"Kallu dua bijji...saya kassi lapan ringgit la abang.".

****

Tanpa banyak fikir, gua ambik lagi tiga bijik durian dari dalam bakul, lalu gua paksa Bangla keling ni timbang seratus kali jangan jatuh pakai cara takraw.

Malam kian larut, namun apa gua pedulik?

24 Nasihat Ikhlas:

R.K said...

mampus Bangla tu , mesti beliau menyesal buat lawak dengan lu .

frwls said...

itu bangla kadang-kadang memang mintak maki juga.

si buta warna said...

teringat pulak hasrat hati yg baru terdetik mau blnje kwn gua mkn durian.

aihhhhh.

mohd faris bin mohd aladin said...

ini bangla elok kasi bunuhh

Muhammad Adlail Noorazam said...

ptt lu blas ni la
"kalau saya angkat ini satu bijik kat muka u,murra xdpt. satu ringgit pn xdpt."

Encik aMin said...

siot punye bangla... jgn makan durian smpai demam mcm bos aku, hahar...

she-G said...

mahal eh???sini dah longgok2 daa...tp kalo durian d24 mmg patot pun..durian dtg dari bangladesh kottt

Khairi said...

itu bangla mahu tunjuk tu bang,

fndrocka said...

dia pun nak sembang kencang jugak

iYda Juhar said...

wa baru je habis santap pulut durian secara percuma gitu.. hahaha

senandung semalam said...

xkse durian...

I am Nortrom said...

bangla gampang!

Pelatt said...

bangla itu sangat comel kan?

wewewewewewewewewewe

.s.o.f.i.a. said...

kem salam sama itu bangla yer bang.....

-•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•- said...

patut lu amik bijik durian tu sumbat dalam hidung dier..
bior kembang tak sudah..

JePh said...

pandai betul bangla tu amik ati lu ek?

ptos said...

bangla mana blaja konsep upsell

shakinah said...

Teringat dulu aku nak beli durian.
'bang,kasi durian sekilo'

BlackRose said...

Hello from Greece and ΣτάΛες στο ΓαΛάΖιο BLOG!!!

Miss Fireflies said...

oh kenapakah timbang sampai seratus kali sahaja?

jo said...

bangla dgn lu pun tak banyak beza. sembang kencang.

Apit said...

dgn bangla pun kna getah ka..naseb bek dia x bagi kalkulator kt hg suruh darab dua..haha..kasi murah kalkulator encik taboo

am3r said...

bangla bangla, sungguh keras hati mu ahah

hentakbelipat said...

hahahaha..haram jadah bangla.