Sunday, July 25, 2010

Air susah cari


"Sepanjang gua minum di kedai dalam berbelas tahun ni, tak kiralah kedai mamak atau kedai bukan mamak, takde satu kedai pun yang jual air yang gua suka masa kecik kecik dulu"

Beritahu gua pada cikgu Kuala kubu semalam dengan nada kecewa.

"Air apa?" - Balas cikgu.

Terpancar nada ingin tahu dari riak wajah beliau yang masih tersisa kesan penat itu hari.

**

Dalam kekesalan gua jawab pada cikgu:

"Air Ovaltine"

Gua geleng kepala mengenangkan kedai kedai makan yang terlalu mainstream hingga terlupa kewujudan miuman indie yang pernah menjadi penghias iklan tivi suatu ketika dahulu.

24 Nasihat Ikhlas:

mcjust.lol said...

tak penah minum lg air ovaltine...

Penulis Setia said...

ovaltine....wane merah packet dye kan....penah mnum mmbe bg masa skola menengah :)

ringo said...

haha. aku selalu nak terorder tapi takde.bengang gila

eDdY said...

lu g jer supermarket...
konfem ader jual...
bukan ovaltine jer...
vico pon ader...hehe

amir amri said...

ovaltine memang true! huhu

kacang berkeju said...

dulu pagi2 seblom g sekolah..mak aku salu bancuh air ni.

Berd said...

lu mahu cikgu kuala kubu buat air untuk lu ke apa ni?

senandung semalam said...

aku da lpe ade ovaltine...
tp mmg sedap kot...
ade lg ke...?

Farid MOFASAD said...

miuman??

hahahahaha





aku suka air overtine... serius sedap

redballerina said...

sama gila dengan mak aku. peminat setia air ovaltine !

sK's fan said...

entry ni membuatkan sy rindu sama ovaltine..hukhuk

siggplus said...

gua pun suka miuman ovaltine

sD..(; said...

suke jugak.. :) sedap2...

speedrider said...

ya, dulu.. sebelum MILO menguasai Malaysia.

Wikipedia:
In Malaysia Ovaltine has lost its popularity to Nestlé Milo. Ovaltine is sold in tetra packs for cold serving and widely available in shops and supermarkets, yet it has low profile compared to other beverages in the market. In Japan Ovaltine was sold for a short period in the late 1970s by Calpis Industries (presently Calpis Co., Ltd.), but it was not a commercial success. Ovalteenies are round sweets made of compressed Ovaltine.

m6hidrogen said...

da lama sangat saya tak minum ovaltine.da berapa kurun da..haha


air nano HidrogeN

marina anakcikbob said...

ovaltine? xsedap! xsedap!
vico la bes..
hahaha..

Anonymous said...

bro..ade lg yg aku dh x jumpe..air botol fanta ngan oren serbuk tu..ape name die?..tang ke ape..huhuh

jo said...

aku suka ratah je..macam milo...lepas tu sembelit..

White Bird said...

da lama sgt tk jumpa tin ovaltine kat umah.. dlu2 mak selalu jer beli, sebelum gi sekolah pekena ovaltine dlu.

Tinggal kenangan

.s.o.f.i.a. said...

teringat plak citer papa aku. sorang pakcik tua pi kedai makan. dia dengar orang sebelah order ovaltine tapi dia tatau natang apa. tengok2 macam sedap jer airnya. so bila budak amik order tanya :

air apa pakcik?
(sambil berbisik) oooootin.
air apa?
(berbisik laie) ooootin.
PAKCIK!! PAKCIK NAK AIR APA? CAKAP LA BETOI2!!!
WEI, KO NIE PEKAK KE APA? AKU KATA KOPI O, KOPI O, KOPI O LA..... BRAPA KALI NAK BGTAU!!!

he he......

Pelatt said...

cik maimum suka oraltine

fndrocka said...

Fateem confirm tak tahu menahu pasal kewujudan Ovaltine

HjMisaiKontot :الدليل السياحي said...

belah Kedah, especially Aloq Staq, kebanyakannya ada juai Ovaltine.. kdg2 tu sekali 3 pun ada untuk pilihan pelanggan.. Milo, Ovaltine & Vico

Apit said...

haram ak duk kedah xdk pun...hg kedah area mana yg ada benda2 pelik ni..rare btui..air botol fanta ngan oren serbuk tu...<ayaq ni sdap gk!