Thursday, June 24, 2010

Adab Berziarah


Cikgu Kuala Kubu dah tiga hari kepala berpinau. Hari pertama dia MC, masih steady main fesbuk. Hari kedua pekena MC sepam lagi, fesbuk dah berenti, tenaga buleh tengok tivi je.

Hari ke tiga (hari ni), masa turun tangga,

"Baamm!"

Jatuh di lantai.

***

Gua tak peduli kiri kanan dah, terus bawak pegi hospital di Kuala Lumpur. Kalau gua bawak pegi hospital Tanjong Malim macam takde perkhidmatan intenet pulak nanti.

Sampai di hospital, doktor Wenly suruh masuk wad. Berakal juga nurse nurse melayu dan India kena hamun dengan doktor Wenly sebab tak buat prosedur ECG pada cikgu sebelum jumpa dia. Bila melihatkan keadaan tegang dan getir macam tu, gua tangkas angkat talipon letak ditelinga lalu bercakap orang putih sambil tangan kanan cekak pinggang, padahal doktor Wenly dan nurse nurse tak tahu yang gua sebenarnya sedang becakap dengan diri sendiri, bukan ada pihak lain pun.
Habistu dah nurse dan doktor berkonfrontasi, masing masing muka ketat, gua dan cikgu ang terlepak di situ nak bertindak macam mana lagi?, kalau nak menyamar jadi mesin tekanan darah rasanya dah terlambat.

Apabila suasana dah semakin bertenang, perlahan gua beransur mintak diri untuk ke tandas. Gua biarkan cikgu bercakap cakap dengan doktor pada intonasi terkawal.
Akhirna, doktor Wenly suruh sorang nurse berumur dalam lingkungan 40'an yang berjaya incharge situasi tadi bawak cikgu pergi masuk wad di tingkat 4.

Kena tahan masuk wad ni gua kira bukan hal main main, gua perlu cargas balik rumah kemas baju, seluar, bedak dan menguruskan pelbagai perkara serius yang lain sebelum turun semula ke Kuala Lumpur. Masa datang hospital tadi gua mana bawak apa benda, pakai selipar pun takde jenama.

Untuk bertindak tangkas, gua terfikir nak balik ke Tanjong Malim ikut jalan belakang. Tapi malangnya, perjalanan dari Kuala Lumpur ke Tanjong Malim tiada jalan belakang yang laju, paling belakang pun mesti kena redah Jalan Tun Razak, yakni jalan yang paling 'brader' dalam banyak banyak jalan yang ada di sekitar Kuala Lumpur ni. Jalan jalan lain macam Sultan Ismail, Ampang apatah lagi Jelatek ini semua jalan budak tingkatan tiga. Kalau Jalan P Ramlee kita cerita lepas pukul 12 malam.

Dalam kekalutan menghendel situasi, gua sempat lagi hantar pesanan ringkas pada sorang kawan bisnes gua, Saufy yang duduk di Kuala Lumpur. Gua rasa tak patut betol datang Kuala Lumpur tak mesej kawan kawan untuk hal emejensi macam ni, terutamanya kawan bisnes.

"Bini gua kena masuk wad, malam ni gua tido KL". - Kata gua dalam sms.

Seketika kemudian, Saufy kawan bisnes yang gua hantar pesanan ringkas tadi balas balik:


"Tido KL?, Boleh kita lepak, banyak hal bisnes nak kena bincang!".

+
+

Dengan ini gua dapat buat kesimpulan, dalam kehidupan yang serba serbi fesbuk, blog, google dan formspring, prinsip kapitalis dan hedonisma duniawi sememangnya lagi true daripada ibadah fardhu kifayah dan nilai nilai kebajikan sesama insani.

Gua beristighfar bertalu talu.

14 Nasihat Ikhlas:

Khairi Mohd said...

haha... bertuah punya kawan. lu jgn kwn ngn dia lg.

NenetPenne (NP) said...

oh kesian pada cikgu kuala kubu

adakah itu tanda2 bahawa fateem bakal dapat adik lagi?

farwalis said...

aku harap dia tak maksudkan betul2 bila dia reply mesej kau... heehe

Adila Ady said...

patutnya dia tnya dulu pasal ckk..adehh..ckk dah ok...?

senandung semalam said...

betul kate frwls...
;)

Days said...

ades bro.niaga-niaga esk luse la.bini penting weyh hehehe

Anonymous said...

luca lucaaa....

FdausAmad said...

Ehh anon, kenapa dengan luca?

hentakbelipat said...

semoga bini lu sihat sejahtera dengan bergaya pada waktu yang singkat...amin

BigMek said...

anon salah masuk blog nih.keje carik pasal.inilah dunia.

MyZsZs NOoR said...

Salam. I dah email untuk beli buku u. Please check ur email.


Semoga wife u cepat sembuh

Anonymous said...

cayalah... Fdausamad.blogspot.com Valuation RM 21,021.57

http://bizinformation.org/my/www.fdausamad.blogspot.com

Firol said...

harap ok lah insyallah..

daLyaanoon said...

http://dalyaanoon.blogspot.com/2010/06/ada-positif.html