Wednesday, March 24, 2010

Nasik Menangis


Gua baca berita yang tahun lepas kerajaan Malaysia kena kaver RM171 juta untuk budak budak penjara yang datang dari pelbagai negara macam Afrika, Jepun, Timur tengah, Artik dan Amerika latin. Semua sekali ada 81,396 orang. Perghh datang jauh jauh naik kapalterbang nak duduk dalam penjara rupanya.

Itu belum campur budak budak Indonesia, Myanmar, Laos yang sangkut dekat Depot, gua dengar dah dekat setengah juta orang. Makan sapa bagi tu?, air, api, intenet masuk bajet mana pulak?, berapa ratus juta ringgit?

Sekarang baru gua sedar, jadi pendatang cum penjahat kat Malaysia ni perut kenyang rupanya.

***

Gua teringat masa gua kecik kecik dulu, kalau makan nasik tak habis memang ada harapan kena penaboh dengan kak Boya.

"Makan nasik tak peghabih, nasik tu menangis hang tau tak?, tak BERSAMA MU langsung!!"

Macam tu la lebih kurang, gua tak berapa ingat.

Yang part BERSAMA MU tu memang sengaja gua kelentong lu orang.

24 Nasihat Ikhlas:

Anonymous said...

1 st!!!

-aPi- said...

nsib baik klentong...
terkejut gak aku zaman ko da ade bersama mU....
huhuhu..


api72.blogspot.com

TuN Zarie UTaMa said...

ha'ah.. bajet tuh kalau salurkan kepada bonus kakitangan awam pun bagus kan? haha

♥ nur_solehan ♥ said...

ececeh..
lama tak dengr ayat tu..
"mkn nasi..abeshkn..kang nangis nasi tu..."hahha!!terngt tym kecik2 dlu

ptos said...

aku suka part ayat penaboh tue...hahaha

safinah said...

hi.. blog walking.. nice blog! i will follow you... :)

Anonymous said...

Kalau kat depot imigresen yg myanmar tu mmg xde harapan nk dihantar baliklah. kna tgu UNHCR amik, tupun pastu dorang bebas plak ntah kat mana2.Mcm harammmmmmmmmm

yushida03 said...

zaman dolu2.. sebut PATI.. ingat indon + bangla jer.. skrg ni.. macam2 ada!

Pipiyapong said...

Gua dah cakap dah itu hari suruh diorang ni buat piramid.

jo said...

lopaih ni bulih bagi ayat dekat fateem.

Khairi said...

masuk dalam cukup makan. BERSAMAMU makan siput babi.

apa kata bg banduan mkn siput babi aje?

penerjah tetap said...

Kenapa makin lama makin pendek entry ko nih... baca sekejap je dah abih dah...

cubalah buat entry yang bila baca siap kena sambung besok...
tapi bukan ko yang sambung tulis... kitorg yang sambung baca...

nama saya aslina said...

tu aa pasal... awal2 tahun haritu, sibuk sangat potong bajet makan budak-budak asrama time2 wiken. kesian gila depa tu. wiken2 kena makan megi kembang.

tapi belanja banyak dok bagi makan pendatang asing. kira macam bela pendatang banyak la melesia ni.

patut potong belanja makan banduan2 tu biaq insaf sikit. mai sini jangan buat pasai... ni tak... pi manja2 la semua banduan tu.

tu pasal budak-budak la ni kurang motivasi. baik buat jenayah, masuk penjara, hati senang, makan-minum tak payah pikir. semua rakyat tanggung. duduk lepak tak buat kerja berat2 sangat. paling cikai pun belajar bertukang.

belajar pandai2 pun tak guna. nanti dah grad belum tentu dapat keja. pastu keja plak, dapat bos perangai bukan-bukan? dia bagi gaji sikit, kerja pulak lebih.

abeh tu camno?

crazy_labelle said...

dibuang mati emak, disimpan mati ayah.. ape ak merepek ni? hm...

zureen-chan said...

hurmm..dorang rase hepi duduk kat depoh tahanan tuu..makan ade, tempat tido ade..

.::WaNiE::. said...

yg penting kalau aku idang laki aku sardin dia nyanyi lagu bersama MU tu..

deus X machina said...

cis...bayar cukai untuk bagi depa makan ja..caitt

~::Iffat @ Wonderfatts::~ said...

oooo..diorg la yg pakai subsidi gula kott..

haha

nursarah said...

berbumbungkan angkasa kelabu, lantainya bumi retak seribu..

(tetiba ternyanyi bila sebut Bersamamu.. ekeke)

MiSs TOrA said...

sonok le banduan tu perot kenyang so x kisah la kn msk jail ke..emm mmg x ptot

Liza said...

salam perkenalan, masa kecik2 dulu mak pun slalu ckp pasal nasi menangis kalau tak habis...

noor afzan said...

dari dulu da hsedar benda alah nih..
kalau nak mkan cukup buatlah jenayah..
masuk penjara makan preee..

iYda Juhar said...

kenyang la dorang.. heh

brat2104 said...

huhu.. yup.. dulu2 nasik kalau x habis akan nangis kat akhirat nanti.. nasik sekarang cane?

yup.. kita memang suka menaja pendatang yg jahat