Thursday, February 18, 2010

Penyesalan Basir

Gua ada seorang kawan yang tak berapa hensem nama dia Basir. Gua kenal Basir baru 4 tahun. Itu pun atas sebab kerja, bukan sebab lain seperti ber-cetting di MiRC, KY jelly atau terjumpa di surau masa sembahyang maghrib. Basir kerja di sebuah kilang perindustrian di Kerteh. Kebetulan kompeni yang gua kerja ada hubungan keusahawanan dengan kilang di kerteh berkenaan, jadi selalu lah gua jumpa Basir bila ada mesyuarat di Kolumpo.

Basir ni lagi tua dari gua, rasanya empat tahun lagi tua. Tapi dia belum kawen. Pernah juga gua tanya 'apehal lu tak kawin lagi ni?'. Basir jawab 'gua belum cukup duit'. Tanpa membuang masa, gua terus demah kepala Basir dengan teh panas sebab suka membohong macam ahli politik. Padahal gua tahu gaji dia sebulan dekat rm tujuh ribu bersih lepas tolak EPF dengan hutang kereta.

Tahun lepas, gua bertukar posisi kerja. Jadi gua dah berenti hendel hal usahasama dengan kilang di Kerteh. Gua juga dah tak melepak dengan Basir minum teh bila dia datang Kolumpo. Namun beberapa bulan lepas, gua dapat berita yang Basir sudah berhenti kerja dan sekarang bekerja di Kolumpo.Pehh!, cepat cepat gua hantar pesanan ringkas pada Basir ajak melepak minum teh balik.

"Ok jumpa lu dekat KLCC level Signature tengahari ni" - Balas Basir.

Gua senyum.

Gaya basir menulis sms juga dah macam orang Kuala Lumpur, kalau dulu pantang datang KLCC entah merata tempat dia sesat. Nak jalan pergi foodcourt AvenueK yang senang gila babi tu pun kena talipon gua sampai 2-3 kali.

Masa melepak dengan Basir, gua tanya kenapa dia berenti kerja di Kerteh?. Dah 8 tahun kerja tiba tiba berenti. Basir bagi gua macam macam jawapan. Gua tahu dia nak kelentong gua lagi macam selalu, tapi gua biarkan...

Gua tanya Basir lagi, 'lu tak rasa menyesal ke?'.

Kali ni gua nampak muka Basir berubah sikit. Dia pandang makwe seksi yang duduk meja sebelah. Mungkin dia tak selesa dengan soalan gua, atau lebih buruk lagi, mungkin dia nak tengok peha putih yang sebelum ni memang payah nak dapat tengok di Kerteh.

Cinabeng lama betul Basir usha makwe tu!.

Gua turut terpengaruh memerhatikan makwe berkenaan menggunakan ekor mata. Bila tersedar pantas gua beristighfar dan mengurut dada sendiri. Mujur gua gunakan ekor mata, jadi tak berapa nampak sangat apa benda.

"Bila dah berenti, satu benda yang gua rasa paling menyesal..." - Lemah lontaran suara Basir. Wajahnya masih bersahaja. Dia diam balik.

"Apa yang lu menyesal sangat?'"

Gua potong. Gua dah agak. Konfem si Basir ni menyesal. Kerja dia di Kerteh dulu memang stailo. Sekarang kerja kompeni orang putih, masakla kena goreng. Dah elok elok duduk Kerteh gagah nak pindah Kolumpo. Cepat sangat terpengaruh dengan kehidupan kota.


*****

Lalu Basir jawab dengan jujur, dilimpahi keikhlasan, sambil mata mereling manja ke makwe pakai baju body-fit di meja sebelah lain pula:


"Gua menyesal sangat......sebab tak berenti lagi awal!"


Tanpa membuang masa, gua demah kepala Basir dengan teh panas sekali lagi.

Menyesal kepala bana!.

15 Nasihat Ikhlas:

Z@yBlUrR... said...

hahahahaha....aku tau npe dier nyesal x benti awl...ish2...jgn trpengaruh ngan peha putih lah basir......:)

Frodo Baggins said...

>>___<<


hahahhahaha ...
wa x moh komen lanjut!


p/s: ky jelly bro? wakakkakakakka. wa syak something nih!

nama saya aslina said...

ky jelly?

femes tu skang... farmasi pun asik out of stock je...

ade kaitan ke?

jo said...

basir..basir......

cHeQgu sQema said...

hmm.. hmm.. sayer sokong semua tindakan basir! cara la basir~~

cHeQgu sQema said...

hmm.. hmm.. sayer sokong semua tindakan basir! cara la basir~~

Anonymous said...

last skali ade lak kepala bana.. hahaha penis

beautiful_rose said...

ky jelly???
mcm pnh nmpk mse keje kt kinik dlu.

huhuhuh apakah basir?

AjuA said...

KY jelly plak.. aritu spender levis. lu ni byk baca harian metro la..

siggplus said...

gua dengar cite Saiful gundik Anwar tu skrg sudah jadi ejen jual KY Jelly

ala2 MLM gak

Judiene said...

agaknya dia bersekongkol dgn awek peha putih sebelah tu tak
tu yg usha kemain lama lg
ahahaha

blogwalking!

gaddaffi said...

bro cuba lu tengok link ni..
dasyat lu bro femes skang merata2 ada karya lu.
http://bluevirgolady.blogspot.com/2010/02/mak-apan-hilang.html

fndrocka said...

tak lma lagi kawhin lah si basir.jgn bukan2 sudah

brat2104 said...

basir keje pe skrg?

.::WaNiE::. said...

huhuhuhu..basir basir