Friday, February 5, 2010

Hadiah Kahwin


Masa gua kahwin tahun 2005 dulu, gua kira semua sekali hadiah orang hulur pada cikgu Kuala Kubu cuma 8 jenis, gua ingat ada 3 set cawan, 1 pembakar roti, 2 tuala jenama Billion dan 2 frame gambar besar telapak kaki.

Manakala hadiah yang gua terima pula, masyaAllah punyala banyak dan macam macam. Periuk nasi sahaja entah berapa bijik pelbagai aneka jenama, pinggan arkopal, set sudu, pembakar air, lampu picit yang pakai bateri saiz penumbuk, bekas kuih raya, dapur gas, jam dinding Ah chong, album gambar, sarung kusyen, pasu bunga, cerek elekterik 240V, pembancuh kopi, 3 bijik seterika dan bermacam lagi hadiah bertemakan barangan rumah.

Hadiah yang gua terima selamat berada dalam kotak bungkusan masing masing sebab barang barang macam periuk nasik, seterika, sudu sudu dan jam dinding ah chong yang sedia ada di rumah ibu bapa gua masih ada kudrat, tidak uzur dan tak payah mengada nak tukar baru. Gua dan cikgu kuala kubu yang pada waktu itu belum jadi cikgu lagi, mengambil langkah bijak dengan tinggal di rumah ibu bapa gua secara konsep sewaan anak beranak. Masa tu kami belum ada simpanan tetap, duit potong EPF gua pula cuma cukup buat beli batu bata rumah dan simpanan insuran untuk kegunaan masa depan gua rancang akan beli pada masa depan sahaja.

Ok macam ni, gua nak cerita panjang panjang pun tak berapa berfaedah, lebih baik gua terus pada isi penting . Tiga tahun lepas, gua..cikgu kuala kubu dan Fateem yang baru ada tiga batang gigi pindah duduk rumah sendiri. Semua hadiah kahwin yang masih solid dalam kotak kami bawak angkut sekali dan simpan dalam stor. Belum sampai masa nak pakai. Kunci stor pula gua simpan elok elok di lokasi rahsia.

*****

Tadi, cikgu kuala kubu sms gua mintak kunci stor, dia teringat nak guna pemanas air sebab pemanas air yang lama tiba tiba jahanam.

Seketika kemudian, datang lagi satu sms dari cikgu kuala kubu:

"Hadiah kita tinggal sikit, tak sampai sepuluh kotak...mana pergi yang lain?"

*****

Setelah berfikir lama dan panjang, serta menilai segala jenis risiko yang boleh berlaku, gua balas semula sms pada cikgu kuala kubu.


"Err..err....jangan lupa esok malam kenduri Bard pulak di Ipoh..gua sempat beli pembalut hadiah je ni."

NOTAKAKI:
Sampai entry ini siap ditulis, cikgu kuala kubu masih tak berenti membebel

0 Nasihat Ikhlas: