Sunday, September 13, 2009

Berbuka Puasa II

Semalam...,gua, bini gua, bersama anak anak gua dijemput berbuka puasa di Rumah En Husein dan Pn Fatimah. En Husin dan Pn Fatimah tinggal di Kampung Berop,hanya tiga belas rantai jaraknya dari rumah mentua gua di kampong Ketoyong. En Husin dan Pn Fatimah adalah parent saudara gua, lebih senang gua bagitau..panggilan untuk mereka ialah Pak Usu dan Mak Usu.Keluarga pak Usu besar,ada sembilan anak, tapi semalam yang ada cuma anak dia Puad.

Puad, anak mereka yang nombor tujuh, nak kahwin lepas raya. Jadi masa scene melepak sambil berbuka puasa, isi penting perborakan lebih terjurus pada perihal perkahwinan beliau.Beriya betul gua tengok si Puad menggelabah pikir bukan bukan dekat dekat nak kahwin.

Risau catering tak sedap lah, risau orang tak datang sebab sibuk beraya lah, risau jalan sempit susah kereta nak parking pun dia juga, risau demam lah,paling gua tak boleh hendel..bila dia berserabut risau kalau hari kenduri tu jadi hujan. Jenis kerisauan yang macam gampang,dah buat kenduri dalam dewan..apa kejadah yang jadi masalah hujan nya?. Gua nak menaik darah juga, tapi mengenangkan waktu maghrib, lepas makan gua pegi sembahyang dulu bagi hati sejuk.

Selesai menunaikan fardhu sembahyang, dalam pukul lapan, gua sambung melayan Puad diruang tamu sementara tunggu waktu isya’. Pak Usu sambung berzikir, manakala kaum Ibu ibu pula galak bermain air sabun di sinki dapur.

“Lu best gila dapat bini bagi pakai stoking” – Puad bukak cerita lain.

Mujur, kalau dia sambung cerita risau hari hujan lagi memang gua baling remote ASTRO ni kat kepala.Biar bedarah.

“Mana ada,..biasa biasa saja lah..macam bini bini orang lain jugak” – nada suara gua ejas bagi sederhana.

Buletin Utama baru mula masa tu.Risaukan dosa fitnah, gua cepat cepat tukar pegi cenel 811.Lepas makan kenala bersukan bagi badan keluar peluh.

“Ala gua tau la brader, mak gua cerita macam macam..lu pergi kerja bini lu kasi pakai stoking, lu balik kerja bini lu bukak kan stoking, baju kerja.. seluar kerja lu semua tip top bini lu arrange kan..itu belum masuk bab pegi pasar, kemas rumah, masak, basuh kain, jaga anak..lu memang betul betul jadi King ye duduk dalam rumah, lu haram tak buat apa apa..mengadap laptop saja kerja.” – Puad puji puji sambil kutuk gua.

Gua senyum sikit sikit.Budak Puad ni mentah lagi.Baru nak mula hidup ,umur pun baru dua puluh tiga.banyak lagi dia belum paham.

“Bini lu ikut je ye lu suruh buat apa.lu punya makanan gila babi punya cerewet,itu pun bini lu boleh hendel rilek rilek tak banyak cakap. Lagi satu yang gua pelik, lu boleh pulak hidup macam brader bujang, lepak minum teh malam malam, ke hulu ke hilir ikut kutu kutu rayau, main futsal sampai satu dua pagi, mengorat makwe makwe UPSI..perghh!, apa ilmu lu pakai ni beb?, macam mana lu didik bini lu jadi rilek sampai macam tu?” – Puad menunjukkan kagum pada gua pula.

Dalam diam,gua berfirkir sejenak.Patutkah gua turunkan ilmu dan teknik didikan yang gua amalkan pada Puad?, mampukah beliau menghendel bebanan nanti?,

“Gua nak bini gua jadi macam bini lu nanti. Turut perintah gua, bagi gua pakai stoking, bukak stoking bila gua balik kerja..gua nak duduk atas kerusi hulur kaki saja..gua nak dia pegi pasar sendiri tak payah menyusahkan gua, masak sedap sedap..waahh, memang heaven!, lu kasi gua lu punya teknik, jangan tanggung tangguh lagi!.

Puad yang cepat terpengaruh dengan kata kata orang tanpa mahu menyelidik lebih dalam semakin eksaited.

Sebagai orang yang berbudi bahasa, gua seboleh boleh tak mahu menghampakan Puad.

“Lu sanggup terima ke kalau gua pecah rahsia didikan gua ni brader, berat ni bukan hal main main?” – gua pulak kasi counter attack.

“Gua sanggup biar sampai terguling!!”

Tak menyempat nyempat si Puad menjawab. Gelojoh betul.Tak tahu la gua macam mana dia punya terkam malam pertama nanti. Gua harap dia tak lupa baca bismillah.

“Ok..”

“Kalau gua bagitau, belanja gua makan lambchop lepas terawikh malam ni”

“Setel!!”

----

“Lu nak bini lu bagi lu pakai stoking sambil lu duduk rehat atas kerusi?,lu nak jadi King?, Lu malas pegi pasar?, lu nak main suruh suruh saja?,Lu nak kebebasan bersosial?”

“NAK NAK NAK!” - (Macam gua cakap tadi..Puad cepat eksaited)

“Macam ni..dengar betul betul …teknik gua mudah tapi rumit” – Tune suara jadi serious.

“Gua dengar ni..gua dengar”

“Gua bagitau sekali saja..takdak ulangan ulangan”

------

------

“Setiap tiga minggu…bawak bini lu pegi jumpa Poh Kong...amacam?"

Gua bocorkan rahsia penting kepada Puad demi kebaikan beliau.

------

------

"Babi!!..gua pakai stoking sendiri je lah kalau macam tu" - Puad bagi respond kasar tanpa memikirkan hati dan perasaan gua.

NOTAKAKI

"Lambchop gua jangan buat lupa!"

"Lu pegi makan bayar sendiri,jangan mengada ngada...gua takdak selera!!".

"Cilake buat penat gua bocor rahsia".

55 Nasihat Ikhlas:

Cik LeYha~~~ said...

kalau aku pon sggup buat camtu kalo dah laki aku bawak pagi poh kong tiap2 bulan. hahahha

cHeRyNa PiReS said...

so, maknenye abeh la segala design baru kat poh kong tuh ye bro? patut sha pergi dah abeh dah emas kat situ...bro punye keje rupenye...

* btw, zakat bayar tak? emas dah banyak nieh...ehgehehe...

oranglidi said...

cilakak.

mimie said...

hahah..dengar nama uncle poh kong terus sanggup pakai stokin sendiri..

api said...

biadap,
bru gua nk menuntut ngan lu....

a kl citizen said...

assalammualaikum

mengata bini ya... tak baik
pagi raya kena gi mintak maaf dulu dengan bini....

hudadida said...

bahaha..siot je..

suhanazainal said...

Lu kelentong lagi....

Aminah said...

bestny kalu dpt husbend gituh

langkasuke said...

lu jangan lupe bayar zakat emas plak lepas ni.. tiap bulan pegi poh kong kompom banyak kene keluar tu...

kehkehkeh

Usagi Tsukino said...

ala.. bwk g jer pod kong tu... xpyh li pape... tu lg jimat,, kan kan kan??

MAYisabeau said...

aku nak sign up jadi bini no 2 kau, leh? ~~thahhaha

aslina said...

pherhh...baru poh kong dah level camtu...kalo cartier ke...habib jewels ke...entah camne la rupenye kan?

Noorlaila Mohamed Nor said...

waaa!
tips berguna ni!

Lily_namakuratu said...

ceh..gua bru nk pecaye..
poh kong jugak rasienye...

Nur Syaza Azrudin said...

bes sgt ke poh kong? kasik aku pun tgk mcm tgk batu je.tak reti aku nk gila emas ni.

Nur Syaza Azrudin said...

bes sgt ke poh kong? kasik aku pun tgk mcm tgk batu je.tak reti aku nk gila emas ni.

Medi said...

bwk pegi poh kong je..apa susah?

nnt kalo gua tak keje hari2 gua bawak bini gua pegi poh kong..

AMMOSHAM said...

poh kong tu kedai emas ke? peh giler ko...kaya

damaiinx said...

salam persaudaraan:)
first..link
insyallah..dtg lagi

taK$uB II said...

haha...bleh plak ang pi layan puad tu...oi, ""Buletin Utama baru mula masa tu.Risaukan dosa fitnah""..ayat ni mmg power...kena seketoi atas pala depa...haha

djambu puadovich said...

haha...lu mmg sembang kencang a bro...saspen je nak smpi ujung2 tu~

~Firsya~ said...

owh org tnjung malim ek,dkat la ngan tmpt sy dlu,slim river...huhu...mmg sembang kenyang la lu bro,hahaha

syed mohamed bin syed hassan (jen) said...

wakakakaka...teknik lu crita mmg gua respek!!peargh....kaye gak lu ni kan???fuh..

aRien de GreaT said...

salam fdaus..kite dh lepak cni ha..amboi...xsemua bini termakan petua poh kong tu

she-G said...

takat bawak g poh kong je ape bes.. (ayat2 org dengki..hahaha)
syaza : same ler kita..tak reti barang2 emas nih..hahaha

naematul.ismail said...

salam..
haha..setuju2...xsemua istri bley rasuah dgn poh kong tu... hak2.. 916 xbest

kureen said...

poh kong siottt...
gile ahh

Ieda said...

asalkan Poh Kong tetiap bulan yerk...betuah tul bini ko bro..heheh

MImieku said...

pakcik poh kong tuh dah konpem2 kayo..bini ko dh tentu2 bergayo..tp mmg salute lah bro,ko mmg kayo gilos..

si puad tuh telan air liur je lah ek dgr rahsia kebahagiaan ko..huhu

aBoi said...

wa jawab bagi pihak SK..

stakat pegi poh kong tiap 3 minggu..
pe de hal?

nizamsani said...

zhulian tak boleh ke?

Nida Vida said...

gua beli sendiri gelang rantai cincin semua..
biar laki gua basuh pakai stoking sendiri.
guahahaha!

[ o k e d ] said...

takat g poh kong ape barang..angkat la barang seketul 2..

jangan lupa bayar zakat emas dan perak kamu..kelak kamu yg akn terbakar dihari pembakaran emasa dan perak..hahaha

♥ayudeadwish♥ said...

wah~~~ law camtu ley tak aku jdi bini yg bongsu?

Nur Wajdan said...

Poh Kong? Sorila.. tak layan emas2 ni. Anyway, your wife tak keje ke? bestnyer... Tapi letih ooo buat keje rumah... esp dapat suami lelaki MELAYU terakhir mcm you. comel betul, nak kena pakaikan/tanggalkan stoking setiap hari? isteri solehah tu... jaga dia bebaik...

sEmut said...

jahanam gua kalau tunang gua baca ni. poh kong tu kira kawan kawan dia jugak tu

apei said...

ah gua setiap 2 minggu bawak pi jumpa poh kong, kadang2 brader habib. tapi sama ajer. ni mcm mana nak kira ni?

♥chentaMAYA™ said...

ngiahaha~
lwak!~

j or ji said...

orang muda nak kawen ni excitednya atau gabranya lebih2.dramatik pun ada.

dah kawen nanti tau la.

Anonymous said...

hahaha nama kg legend giler.. berop.. ketoyong hahahaha

NenekPenne said...

tu la laki..nak dilayan mcm raja tapi tak nak layan bini mcm permaisuri..hampeh laa si fuad tu...


kahwin jer ingat nak suruh bini buat segala bagai... ingat bini tu hamba abdi ker?

kahwin itu adalah sebuah perkongsian ok! kerjasama bak kata wonderpet..

noor afzan said...

haha~
pohkong je pun..
belum lagi habib jewel ka..
haha~

Ivy Metaga said...

hehehe..ada2 saja...=)
kalo habib jewel habis tu lalala

Azman Sherafath said...

ooo..cmtu rupanya rahsia lu..
cmtu bini gua nnti lg sayang gua la..
gua ada kedai emas sendiri terus maa..
hari2 tukar emas saja la..

biasa ja said...

abis tesedak!

zf_zamir said...

stoking?

pakai kat mana?

hahahahah..

gua tau, hahahahaha

tini said...

wah, gambar fateem dah x de. tu ayah fateem ke :p ?

nuyuljana said...

hahaha.

gold is women bestfriend.

:))

*bunyi dah macam aku materialistik la pulok*

noBody said...

:wakaka: bwk g poh kong jek..bkn beli pun huhu.. tul tak bro :haha:

iYda Juhar said...

woh ngate bini.. habes la

MrsNordin said...

Hee.. hee... this is funny! Betul ke ni??

redline said...

kurang asam punya puad..

ayobkelubi said...

hahahahaa, puad makrop,geloojoh tak tentu hala.

kan dah kena!.

Moon~~ said...

setuju weh dgn nenekpenne.

nak org layan die cam raja, yg kite ni tak nak lyn cm queen.selfish tu.

bagus la.bole gtw petua ni kat abg aku yg nak kawen tahun dpn. dia ni pon stok puad jugak ni.