Tuesday, June 9, 2009

Gua Hero Cilik

Umur gua baru cecah empat tahun stengah hampir hampir ke lima tahun.
Malam tu ada mesyuarat nak lantik Ahli Majlis Tertinggi dan AJK peringkat kampung Parit Jawa sesi 87/88 kat balai raya.Balai raya ni letaknya berdekatan rumah gua,berdepan dengan rumah jiran gua,Mak Ngah Ani. Anak Mak Ngah Ani adalah kawan baik gua,nama dia Iyas berumur lima tahun dan sudah memiliki makwe manis waktu tu nama Piah.Sepupu Iyas, nama Alan pun kawan baik gua.Tapi perangai Alan ni dari kecik memang jahat dan samseng.Alan ni umur enam tahun.Sebab Alan dah diiktiraf sebagai yang paling jahat dan samseng dikalangan budak Tadika,maka kami lantik Alan jadi ketua untuk apa apa projek.Secara tak langsung gua merangkap jawatan samseng cilik yang comel dan belum cukup umur utk ber-Tadika.Bukan senang nak masuk 'klik' abang abang Tadika beb.

Malam tu,sebagai budak budak kecik yang tak dak fungsi dalam menentukan hala tuju kampung,kami sudah plan nak main hantu hantu sambil buat bising.Lampu balai raya terang benderang,orang tua tua ramai gua perati isap rokok sahaja di luar balai raya,sambil budak budak muda hanya lepak bersembang atas moto buat gaya abang abang besar.Yang duduk berdiskusi dalam balai raya adala kot sepuluh orang lebih.Jenis semua nak makan free.Ibu gua dan Mak Ngah Ani plak menjadi 'front liner' memasak bihun goreng dan membancuh teh O panas sebagai 'menu' meeting malam tu.

Gua main hantu dengan bersungguh sungguh.Sudah penat,kami makan bihun dan hirup teh O panas.Golongan bersekolah rendah,Ida,Ana,Piyan dan Lela pulak ada projek main SAIDINA kat rumah Iyas.Lepas jemu main, Gua dan geng tadika lepak rumah Iyas, duduk tepi tengok golongan sekolah rendah main SAIDINA kat beranda.Masa tu 'meeting' kat balai raya dah abis.

Geng Tadika lain masih 'menten' kat rumah Iyas sambil sikit sikit cuba memahami permainan SAIDINA.Alan paling beriya nak baling dadu padahal dia haram tak reti mengira.Nama saja dah bersekolah tadika dua tahun.Gua pulak yang kena jadi hero tolong kirakan.

Agak larut malam.Ibu gua ajak balik.Budak budak lain semua amek keputusan untuk tido kat ruma Iyas.Gua rasa tercabar..sebagai budak umur empat tahun lebih,gua mesti nak tido rumah Iyas jugak. Gua cakap kat ibu gua dengan tenang dan firm:
"Aus nak tido dengan diorang kat sini".

Ibu gua pujuk ajak balik sambil takut takut kan gua dengan cerita hantu urban.Tak cukup hantu urban, ibu gua guna tektik memprovoke mengatakan gua masih kecik dan tak pandai berdikari.Gua tak makan ayat.Gua tambah lagi rencah untuk mematahkan pujukan ibu gua:

"Kan Aus dah boleh kira satu sampai limabelas,baca alip ba ta pun dah reti separuh..beskal kecik yang ada dua roda plastik kat belakang tu pun Aus dah pandai kayuh sendiri.."

Mak Ngah Ani kat sebelah senyum je.Ibu gua lelah dan serender.Ibu gua cuma pesan jangan jahat jahat kat rumah org,lalu memintak mak ngah Ani tengok tengok kan gua.

Semua penghuni lepak beranda.Malam makin larut.Dalam dok seronok kirakan dadu untuk Alan gua diserang sakit perut memulas rasa nak berak.Jamban letaknya jauh dihujung dapur.Gua agak gagap.Mak Ngah Ani kata dia boleh temankan sampai jamban tapi dia nak naik beranda balik tanpa mahu berkompromi menunggu gua abis berak.Gua sahut cabaran.Ok jom!!,kata gua tegas.Budak budak sekolah rendah yang tengah sok main SAIDINA memang respect gua abis sebab gua amat berani berak sorang sorang di tengah malam.

Gua masuk jamban,tutup pintu,sambil mencangkung gua tadah air pili kasi penuh baldi.
Dalam 5 minit gua selesai lepas hajat. Gua tau Mak Ngah Ani memang btol btol dah tingalkan gua sorang.

Gua tak kisah hantu datang tangkap pun gua tak gegar.

Gua tak heran duduk cangkung sorang sorang tengah malam buta.

Cuma satu bab ni ja yang buat gua lemah semangat,gua masih kurang prektis.Gua bukak pintu jamban.

****
Gua jerit lantang 3 x :

"Mak Ngah Aniiiiii....mai sini sekejaappppp!!"

Mak Ngah Ani rempit secepat siput.

Gua hanya sengih sengih kambing melihat muka mak ngah Ani yang risau maut.

"Tak reti basuh la mak ngah" - kata gua sambil kontrol nada spontan

"Laaaaa....tadi hero sangat kirakan dadu sana sini,hero taik kucing apa macam ni"

Mak Ngah Ani membebel sambil terbongkok bongkok mencuci b****t gua.

14 Nasihat Ikhlas:

Anonymous said...

Memang hero taik kucing...hehehe

Anonymous said...

Bnyk btol kenangan masa silam ko..

macha_sezs said...

tumpang lalu lalang~

Tan Sri said...

gua x bley blah la baca cite lu... bontot berKERAK... ahaha

haruan tasek said...

le.. mintak basuh rupanya...

Framestone said...

out of topic--> he..23x mne tau bro dok tg malim nie huhuhu... insya'lah broakan dtg... pe2 pun koranh baca doa dulu nnt bro menyelit je he..23x

sEmut said...

gua sokong. hero holiwood pun kadang kadang tengok sampai seminggu tak mandi tapi power jugak. hahah

FdausAmad said...

Semut,hero holiwood bau teruk beb..

IJA lu tgh negotiate ngan gua ke ni?

Huzaiba said...

assalamualaikum, jengah2, tak sempat nak baca semua, nanti ada kelapangan akukan baca kesemuanya

Nana Rosli said...

wow, ekspress~ mekasih daun keladi

Nana Rosli said...

Sekali lagik sye menapak, ade tag untuk anda, amik di blog nana & ewa yer?
selamat menjwab!

fndrocka said...

sembang nak kencng..berak tak mo basuh sendiri..

Suziela said...

ish-ish

iyllienaz said...

hakhak..arap muke je macho..baca alip ba ta lepas, mengira lepas, kayuh basikal lepas..tgok2 berak xreti cebok..haha