Saturday, January 23, 2010

Perjalanan ke Musytari


Masuk tahun ni, dah 4 tahun gua berulang pergi kerja naik bas. Rasanya kalau buat perbandingan, dia punya tabah boleh setara dengan aktiviti memotong getah atau bajak bendang masa elektrik pakai nama LLN lagi.

Baju kerja punya barai tak payah cerita, lebih afdhol kalau gua bawak seterika sekali pergi opis, sampai sana baru ejas seterika baju bagi nampak macam baju kerja. Perkara ni gua memang tengah timbang secara serious, hari hari sampai kerja baju dah macam budak sekolah lepas balik bergaduh apa barang?, Minyak rambut dengan sikat pun ada dalam senarai benda yang gua kena bawak pergi kerja. Mana tahan kena hendel muka bangun tido masa beli tiket LRT. Makwe tiket LRT tu kadang kadang perasan juga. Lagi releven gua ingat lepas ni hal gosok gigi pun gua patut pindah ke opis, baru ada gaya.
Lagi satu gua juga bercadang nak bawak sekaki payung bila pergi kerja. Sejak akhir akhir ni gua tengok lelaki KL yang menggunakan payung adalah amat cool dan kelihatan meteroseksual. Gua mesti cuba !

Bebalik pada isu berulang,
Sehari gua pakai 4 jam duduk dalam bas pergi balik Tg Malim --> Kuala Lumpur --> Tg Malim. Dalam seminggu ada lima hari, hari bekerja. Jadi seminggu gua sedekahkan 20 jam pada bas 626.
Ok itu baru seminggu.

Dalam setahun pulak ada 52 minggu.

20 jam x 52 minggu = 1040 jam...1040 jam masa gua duduk dalam bas.

Kita ejas pulak bagi dia jadi dalam unit hari:

1040 jam bahagi 24 jam sama dengan 43 hari.

Dari 365 hari, 43 hari gua duduk dalam bas semata mata. Itu baru satu tahun, sekarang gua dah berulang 4 tahun,

4 tahun x 43 hari = 172 hari...Perghh!!, Gua dah duduk dalam bas 172 hari!

172 hari bahagi 30 hari = lebih kurang 6 bulan.

Gua kena kerja lagi 27 tahun.
Kita buat assumption dalam masa 27 tahun ni KLCC takde plan nak pindah ke Tg Malim, bas 626 masih beroperasi, lebuhraya tetap wujud, bekalan petrol dan diesel kekal pada skala sekarang, had laju kenderaan masih sama, industri getah dan kelapa sawit berjalan seperti tahun 1984, umur gua panjang dan Sammy Vellu dapat balik jawatan menteri kerja raya..

Maka dengan selambe nya gua kena duduk dalam bas lagi 27 tahun x 43 hari = 1161 hari, lebih kurang sama dengan 39 bulan.
39 bulan tambah 6 bulan untuk 4 tahun lepas, semua sekali cincai jadi 45 bulan, dekat dekat 4 tahun.

4 tahun gua kena duduk dalam bas.
kalau bas bawak menten 100 kilometer sejam agak agak boleh sampai Musytari tak?

****

19 Nasihat Ikhlas:

laila said...

memang patut klcc buka cawangan kat tg malim ni
haha

cud the ★ said...

rjen ny wt calculation
mst gn calculator kn...
ahaks

luna_e said...

mushtari tu...blm sampai lg la...tp kalau bulan tu...mungkin la kot bole sampai kalo kerajaan US atau Rusia nk buat highway p sane ehehehe

noor afzan said...

haha..
buat statistik bagai ni..
tabah gile lu bro..

fikiranlicin said...

nape lu tak pindah or tukar kerje je bro? contohnya meniaga pau yang halal di tanjung malim ke?

bukan nama sebenar said...

nasib baik la engineering statistic haritu gua dapat 4.0...kalo tak...gua resign je amik kos engineering...

Dashing Days said...

kagum dgn math lu la bro !

zureen-chan said...

bro mmg tabah..
pekerja contoh nih..
haha..

a kl citizen said...

assalammualaikum fdaus

hijrahlah fdaus...
4 tahun duduk dalam bas buat apa.

jo said...

lu ni tensen bekerja gua agak....

cikot said...

Asal ko tak pindah KL. Bwk smua yg ada kt tnjg malim tu dtg kl. Baru masyuk.

fndrocka said...

dalam tempoh 4 tahun lu kena duduk dalam bas tu..lu kena banyak kan membaca atau beristighfar..

barulah tak sia-sia.hehe

labahlabah said...

lu buat gua berkira kira jugak. gua ulang alik hari hari seremban-KL-seremban, 2 jam bro.secara total gua tak kira.

Apit said...

apabenda la hg duk kira nie..haha..xdk keja tui..ak b'ulang gk sp penang tiap2 ari..lebey kurang ja kut..nk beli apartment juta2 x mampu kt island tu..hehe..layan ja apa yg best..626 ada awex upsi p kinokuniya bli bku, apa salahnya layan..haha..dlm kajian kt discovery kata manusia avg abehkan 15thn utk travelling..non value added job

TerraKota said...

macam haree..hahahaha..

Anonymous said...

gila babeng lama...

^!~ DuCk ~!^ said...

hahaha..Lu mmg kLakar..

tp lpas Lu cite, baru wa terpikir... btuL gak.. kLu keje hari2 cm Lu..nk kuar duit bas Lg.. hari2 duk dLm bas je.. smp bLer beb?

wa rase..Lu kne wat bisnes ar.. xkn nk abiskn sisa2 idup Lu makan gaji je..siap kn bwk seterika, sikat , minyak rmbut.. aishhh..!! smp bler?!!

Sb Lu nye blog ni..wa trus kuat kn hati xmo mkn gaji..

Lu xpe, ade bisnes juaL pampers... wa nk bisnes pe?...tlg2..~

p/s: wa antar resume, jd assistant bisnes pampers Lu..amacam? ahhaa..

^!~ DuCk ~!^ said...

hahaha..Lu mmg kLakar..

tp lpas Lu cite, baru wa terpikir... btuL gak.. kLu keje hari2 cm Lu..nk kuar duit bas Lg.. hari2 duk dLm bas je.. smp bLer beb?

wa rase..Lu kne wat bisnes ar.. xkn nk abiskn sisa2 idup Lu makan gaji je..siap kn bwk seterika, sikat , minyak rmbut.. aishhh..!! smp bler?!!

Sb Lu nye blog ni..wa trus kuat kn hati xmo mkn gaji..

Lu xpe, ade bisnes juaL pampers... wa nk bisnes pe?...tlg2..~

p/s: wa antar resume, jd assistant bisnes pampers Lu..amacam? ahhaa..

CT NORAMIZA said...

bro, dahlah wa ni x berapa nak 'pandai' kira2 ni, lu plak menyesakkan kepala wa masa tghari panas ni, camne nak kira ni???