Tuesday, December 29, 2009

On the way...


Hari Sabtu baru baru, gua lari pegi KL naik kereta. Gua pegi belah pagi. Gua tak bagitau pun pada budak budak KL yang gua turun sana.

Dalam perjalanan pulang kira kira jam 1 tengahari, hadir sepesanan sms ke dalam henset gua:

"Bro lu turun KL tak?" - Meor

Entah apa hal, gua tak boleh nak buat pesanan balas, tekan tekan 4-5 kali mesej tetap tak mahu pergi. Gua cuba talipon, juga barai. Gua beranggapan bukan rezeki meor untuk menikmati balasan mesej gua masa tu. Lebih kurang setengah jam kemudian, dalam keadaan jatidiri tak berapa nak kukuh memikirkan masalah henset yang rebel, hadir lagi satu pesanan sms:

"lu turun KL tak?" - masih lagi dari Meor.

Gua rilekkan diri sekejap.Bila dah bertenang, gua tulis semula mesej:

"Gua baru balik KL la beb, on the way ni dah nak sampai Tg Malim".

...Gua tekan send..mesej berjalan perlahan mencari dimanakah Meor berada.Hah..tekanan send gua kali ni membuahkan hasil. Gua ucap Alhamdulillah dalam hati.

Tak sempat gua nak simpan henset dalam poket seluar, meor mesej lagi:

"Siott turun KL tak sound gua..lu turun ada projek apa?, gua dah on the way ni!".

Gua balas semula mesej Meor memberitahu projek yang gua lalui sebentar tadi:

"Takde projek apa apa..gua ziarah kawan gua meninggal".
"Dia meninggal tiba tiba subuh tadi, masa on the way pegi masjid"

"lu on the way pegi mana ni?".

****
****

Hampir setengah jam. Tiada balasan dari Meor. Gua hairan juga, tadi dia yang tanya gua beriya, sekarang gua tanya dia balik terus tak jawab. Gua hantar lagi sepam sms, kali ni sms gua berbunyi lebih nyaring dan garang:

"Beb, lu turun KL on the way pegi mana ni?"

****
Selang beberapa ketika, henset gua meringing lagi menandakan masuknya serangkap sms dari Meor:


"Gua on the way pegi rock the world la bro..".

--------
Gua balas balik:

"Jaga diri".

Jentera berkualiti Malaysia yang gua pandu memecut padu meninggalkan lori semen terkebil kebil dilorong belakang.
--------

*Al-Fatihah untuk kawan gua, Muhammad Reza bin Zamhari yang telah pulang ke pangkuan Penciptanya.Agar roh beliau dilimpahi Rahmat dan keredhoan.InsyaAllah

13 Nasihat Ikhlas:

fxy said...

al-fatihah

nazri.sensei said...

takziah..alfatihah

iYda Juhar said...

al-fatihah

meo said...

time kasih bai sbb lu doa kan gua n partner gua masih b'nyawa sehingga RTW tammat.on the way blk RTW gua bkk blk msg lu,mmg sentap la naluri gua bai,tp sbb pnt nk mampos,gua simpan rase keinsafan itu utk keesokan hr nye...hakhakhak

p/s: al-fatihah utk mmbr lu.keinsafan utk semua...

Ries Lee said...

salam takziah.

a kl citizen said...

assalammualaikum fdaus

innalillahi wa innailaihi roji 'un


semoga rohnya ditempatkan bersama orang2 yang soleh. ameen

inDah iNdrIana said...

al-fatihah

shakinah said...

:)

Sang Harima said...

al-fatihah

balqissy said...

alfatihsh. cerita ni bnyak cerite

helena's said...

takziah,.al fatihah..

Naz said...

salam bro..
semoga arwah dicucuri rahmat...
Al Fatihah

AjuA said...

alfatihah gak.
kenduri 7 hari dah abis ke bro. gua lapa ni.