Wednesday, December 23, 2009

Astro


Lepas balik kerja tadi, gua terus melepak depan ASTRO tengok cerita ulasan bola.Ilmu bolasepak dalam diri gua ni gua rasakan semakin menipis sejak gua pandai berjinak jinak dengan sukan golf.

Fateem tak berapa nak kacau.Dua tiga minggu ni gua dapat berehat sedikit sebab adik gua yang belajar jurusan permainan Dota dekat Universiti Tronoh tengah cuti semester. Walaupun universiti bagi cuti, adik gua masih gigih belajar bermain Dota secara online di rumah. Rajin sungguh dia belajar rupanya.Sebagai kerja rumah tambahan, gua men-subkan tender bermain masak masak, lari lari dan segala jenis permainan merepek bersama Fateem kepada beliau. Jadi dapatlah gua bertenang sikit membuat kerja kerja yang lebih memberi impak kepada rakyat Malaysia, seperti menulis entry blog atau melakukan aktiviti kemasyarakatan di Fesbuk.

Sedang gua baring dengan baju kemeja masih tersusun elok masuk dalam seluar, disalut kemas oleh talipinggang hadiah pemberian tuan guru, datang Fateem menempek di sebelah bersama botol susu saiz besar dan bantal busuk kesayangan beliau.

"Mati tu pejam mata ke ayah?" - tanya Fateem sambil menyonyot botol susu. Dia garu garu kaki yang mula nak tumbuh kudis.Main pasir banyak sangat tu lah akibatnya.

"Mana Atem tahu mati tu pejam mata?" - soalan senang Fateem tadi gua balas tanpa perlu berfikir dalam dalam.Di Astro, pengulas bolasepak yang malas gua petik nama tengah rancak bercakap perkara bolasepak secara berterabur dan main hentam ikut suka.

"Ibu cakap orang mati tu pejam mata." - kata Fateem pula.

Gua hanya hangguk hangguk.Mata gua yang belum pejam melekat kukuh ke arah tivi.

"Semua orang nanti mati ye ayah?" - Fateem punya curiosity tentang hal mati belum habis.

"Haah..semua orang mati" - Ringkas jawapan gua.

"Mati tu macam mana ayah?" - Fateem masih tegar.Ahh, terganggu kosentrasi gua menonton.

Gua tengok muka Fateem. Ikhlas betul dia nak menambah ilmu pengetahuan.
Gua pun terangkan konsep mati pada Fateem. satu per satu. Mula mula gua cerita dari aspek patology, kemudian disusuli dengan penerangan anatomi,lepas tu barula gua ajar Fateem konsep mati dari perspektif kerohanian dan sedikit sedikit hal yang menyentuh kehidupan di alam barzakh. Kung kang kung kang...kung kang kung kang...dan seterusnya.

Fateem dengar saja.

***
***
***

Dalam khusyuk gua berceramah, satu lintasan suara bergema dari belakang sofa:

"Semayang subuh yang lu barai minggu lepas tu dah qadho ke belum?

Zasssssss....tembak curi cari belakang sofa.

Gua diam.
Pengulas bolasepak di kaca Astro turut diam.Kuat juga suara orang belakang sofa sampai boleh masuk Astro.

"Esok gua qadho la" - gua jawab dengan nada yakin.

lalu perlahan lahan gua bangun pegi capai internet dan klik laman Oh Bulan.

***
Sedang gua ralit menikmati Oh Bulan, Fateem datang tanya lagi dekat gua:

"Mati tu sakit ke ayah?"

19 Nasihat Ikhlas:

ini q i L L said...

adoi. mkn dalam betol. hehe...

janggout said...

amk lu seketol

dila said...

haha..
ateem berdakwah secara tersirat nampak..

Chaireel Azizee Mohamed @ Ayub said...

mati tu macam mane?..

giler soklan..lu x seriau ke?..hehe

akhis said...

~peringatan...huhuhu

cikot said...

insaf kejap..

jo said...

ha...pandai cakap je. amik lu!

Nur Syaza Azrudin said...

hambek.haha.

helena's said...

haaha kene sedas..hakk

name fateem tu sedap!

ringo said...
This comment has been removed by the author.
ringo said...

ob sob sob..ateem2..

مريم أبو أحمد said...

"sakit ateem.."

-tolong jawab.. ni nabi cakap.

Mie Master^G said...

perghh...dalam tu...

pari pari syurga said...

peeehhh... terkedu seribu bahasa.

api said...

anak lu makin cerdik la bro....
huhu

noor afzan said...

sape disebalik sofa tu.
bini ker?
wakaka~

Anonymous said...

en tapa menasihat:

pehal lak lu tetiba citer bab mati ni brader? post lu lepas gua ada gak nasihat sket hal mati. hehe ke lu tringat susun atur yg gua penah terfikirkn masa dpt berita palsu deris nayan tuh...(seperti ni...)

'dikalangan kita, deris paling awal kawin, dan dia jgk yg paling awal pergi. jadi sape yg kawin lepas deris tu beringat2 la...'

p/s: rasanye lepas deris lu kawin kn beb? (among guys)

Aminah said...

sakit gak la nak menjawab...hope pido panjang umur ok

AjuA said...

nasib baik dia tak tanye,
"bile ayah nak mati?"

mau sampai mengigau teringat!