Friday, August 21, 2009

Puasa Klasik #1

Ramadhan 1990@1410H - Kg Parit Jawa, Bagan Serai

Gua tak berapa ingat entah berapa hari puasa gua yang cukup.Kadang kadang penuh sampai maghrib,kadang kadang lepas balik sekolah puasa dah jadi teburai,ada jugak kes lepas main kejar kejar waktu rehat,gua bantai teguk air pili tepi kantin sekolah.Apa gua ada hal,darjah dua..itu kira mujur,si Shukor budak darjah empat tu siap bawak bekal nasik putih lauk ikan goreng masa bulan puasa,mak dia kerja cikgu,bapak kerja pegawai pendidikan..apa barang?, jenis tak ajar anak hormat kawan kawan yang puasa.

Selalunya ujian yang gua rasa penat dia macam main bola sembilan puluh minit tiga perlawanan berturut turut ialah masa cuti Sabtu Ahad.Selalunya juga, gua boleh tahan sampai dua perlawanan saja,kira kira pukul dua belas badan dah berat nak bukak peti ais cari air Fanta hijau lebih lebih bebuka puasa kelmarin.Dan selalunya lagi,bila dah tune bukak peti ais macam tu gaya,pukul dua belas setengah gua dah boleh lari lompat sana sini ibarat baru lepas makan nasik lauk ayam dia punya tenaga.

Cuma..
Yang gua kurang bekanan kalau hari cuti,orang tak puasa macam gua mesti kena zalim dengan orang puasa.Orang puasa yang selalu buat zalim dengan gua ialah KakBoya gua.KakBoya kata dia puasa hari hari tapi pernah juga gua nampak dia bukak peti ais teguk Fanta.Bila gua tanya dia kata Tuhan bagi,pandai sangatlah tu guna Tuhan sebagai alasan.

Bila rahsia gua tak puasa KakBoya dapat tahu,senanglah kerja dia.Runner pegi kedai O'ie beli belacan gua lah orangnya,runner pegi pinjam kukur kelapa rumah makngah Ani pun gua juga.Tak sempat gua nak tengok scene heret gaban ke ruang angkasa setan,KakBoya suruh pula gua pegi beli ais ketol rumah makcik Wah.Ais ketol dalam peti ais rumah tak cukup kata dia.Alasan dia mudah saja .."kau tak puasa..tenaga melimpah,pergi lari beli sekejap,jangan banyak hal".

Ada juga kes dah dekat nak bebuka puasa,dia bancuh air dalam Jar tiba tiba pati Oren habis dia tak perasan,sudahh.Gua masa tu dah ready besila depan nasik lauk ayam masak merah woii, siap pakai baju melayu.Belah kanan gua air milo ais bancuh sendiri,air kat luar cawan menitik nitik nak tunjuk dia punya sejuk.Teketar ketar tangan gua tak sabar nak minum.Padahal gua tak puasa pun.
"Kau pegi lari kejap rumah makngah Ani pinjam pati Oren, kalau pati Oren takdak,sirap pun takpa..pegila cepat dah nak berbuka ni". KakBoya bagi arahan selamber macam gampang. Cilakak!!, gua jugak yang kena.

Tapi yang paling gua ingat,ada satu hari gua baru balik kedai O'ie belikan rempah kari,baru teguk air sejuk sedikit,baru nak sedap sedap duduk layan Rumah Kedai sambil cari idea tulis kad raya untuk kawan kelas sebelah meja,KakBoya dari dapur panggil gua lagi.
"Woii mai dapur sekejap!" - Lantang suara panggil gua macam bunyi nak bergaduh.

"Ada apa lagi??, aku baru ja balik kedai tadi..orang tak puasa pun kalau dah sehari jalan kaki pegi kedai lima enam kali boleh jadi sama orang puasa jugak woii dia punya penat" - Gua menjawab.

"Bukan pegi kedai..datang sini sekejap nak mintak tolong rasa gulai ni masin ke tidak" - nada suara KakBoya dah bertenang sedikit.

Gua laju pegi dapur nak tolong selesai masalah.

"Rasa ni masin tak?"- KakBoya letak sudu berisi sedikit gulai ke lidah gua.Gua cuba hayati gulai nak ejas dia punya rasa.

"Cehh tawar gila..tak bubuh garam ke?" - Gua bagi respon.

"Tawar lagi ye..sekejap" - gua nampak KakBoya tambah lagi dua sudu garam dalam periuk gulai sambil kacau kacau.

"Hah cuba rasa lagi"

"Boleh la,kalau tambah sikit lagi aku rasa sedap dah" - gua bagi pendapat ikut selera gulai gua.

KakBoya tambah lagi sesudu garam dan suruh gua rasa balik.

"Okeh..sedap!" - gua berlari balik duduk besila depan Tivi,sambung tulis kad raya sambil tengok Rumah Kedai.

**************************
Bebuka puasa petang tu, KakBoya kena taruk baik punya dengan ibu gua.Sampai ke sahur dia kena berleter.Habis seperiuk gulai ikan kembung seposen pun haram tak berguna,masin macam celake!. bagi kucing makan pun silap silap kucing boleh jadi marah cakar muka,mengamuk punya hal.

Hah padan muka KakBoya.Lain kali jangan ingat gua tak bijak.Kahkahkah

p/s: Selamat Berpuasa untuk semua:)

34 Nasihat Ikhlas:

m.a.n.n.e.q.u.i.n said...

1st!

lu mmg bijak!

selamat menghayati bulan ramadhan

Noorlaila Mohamed Nor said...

boleh imejin la rasa gulai tu
haha gud job!

MakLang said...

Sian KakBoya.

Selamat Berpuasa.

3rd!

T h e K i t C s H w a Y said...

Gua dengar cite taim taim pose setab kene ikat.
lu taim tu xkene pulak?
em?

ayinn said...

wakakak
kijam deh lo,..

xpe2,.. sape suh kakboya kijam jugak kan...
wakaka

nway, selamat berpuasa ya,..

syahidahariff said...

rumah kedai mmg teringat bulan posa punya lah.haishh..

langkasuke said...

macam setan lu punya perangai.. kecik kecil pedajal org..

arnamee said...

Salam.

kesian akak tu.
adeh. nakal ea dlu ;p

salam ramadhan :)

fauzi-maya said...

gua nak kenal dgn kak boya boleh?

cik fatihah said...

kemain nakal budak ni.
haha!

Azrul Hisham said...

Salam Ramadhan buat tuan punya blog..hehe

MIMI ZUZU @ M1N4M1 said...

dua2 kejam

a kl citizen said...

adik beradik yang kejam2 ni...

selamat berpuasa

DeVito DiaRy said...

Selamat berpuasa bro

..nOWa.. said...

hantu lu!

intan payung said...

lu mmg khaki fonteng pose ar.. haha
da besa2 jgn fontengness okes..

fndrocka said...

kalau aku jadi kak boya..aku masak kau jadi gulai..

missdiya84 said...

ehehe..siap pedajal kak boya nye lagik

nmz_7890 said...

pergh, sama2 kejam n dengki.haha.

-selamat berpuasa.selamat menyambut ramadhan.:)


psst,mau follow.haha

oranglidi said...

slamat berposa kak boya!

joegrimjow said...

pose jgn pontg

suhaila-ab said...

nasib ko sama cam aku...hahahhaha...jadi balaci...

@LiYaNNuaR said...

mujo takde sapah pun yg masok wad! dulu2 pun jd tukang pegi kedai... tp posa jerkkk... dpt upah dua kupang lagikkk...

Ivy Metaga said...

selamat berpuasa....=)

cyndaguil said...

clamat berpose :)

Nur Syaza Azrudin said...

kauuu memang syaitooon.haha.

slmat.

shima said...

datang melepak kat blog ko.nway.cian kakboya ko.

Aminah said...

jht gile..buli akak

ZubaidahArshad said...

Ok first of all, I gelak dulu. Tapi nak tanya la, kalau kari ikan tu tak boleh nak makan, bukak puasa tu korang makan apa?

Sila jelaskan

Anonymous said...

hahaha...
bijak gak ko ni erk..
aku pueh hati ngan cara ko tulis ni la..dari smlm aku follow blog ko ni..apa2 pon..tahniah beb

iR KAMI said...

lu gila kawan...wat dajal kat kakak lu....sib baik blog lu best...hahahha...selamat berpose...jgn tgal terawih haaa.....

nadiah norzemi said...

two thumbs up bro!

aku dulu punya x mau puasa makan tester kuih raya dlm toilet -_-

Att Ashburn said...

haha..kesian kak boya tuh.. tp apa barang xkan la garam x reti sukat lg? haha

Anonymous said...

haha..kesian..nak dajal punye pasal,dengan ko2 x makan..haha..padan muka ko dengan kakak ko sekali..haha..